لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

وزارت بهداشت: بیش از ۲۳ هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند


چند شهروند تهرانی معتاد به مواد مخدر
چند شهروند تهرانی معتاد به مواد مخدر
وزارت بهداشت آخرین گزارش از افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در ایران را منتشر کرد.

برپایه اعلام وزارت بهداشت، تا اول تیرماه سال ۱۳۹۰ در مجموع ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر افزاد مبتلا به بیماری ایدز در کشور شناسایی شده‌اند.

عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در این باره گفته است: «از این آمار، ۹۱.۵درصد را مردان و ۸.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و تاکنون ۳۰۵۴ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۴۳۱۱ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند.»

انگونه که رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت می‌گوید، ۴۶.۵ درصد از مبتلایان به ویروس اچ آی وی در گروه سنی c۴ تا ۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در میان گروه‌های سنی است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه گفته است: «علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد ( ۶۹.۸ درصد)، رابطه جنسی (۱۰ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱.۱درصد) و انتقال از مادر به کودک ( ۰.۸ درصد) بوده است و راه انتقال در ۳. ۱۸ درصد از این گروه نامشخص مانده است.»

به گفته عباس صداقت، در مقایسه با سال ۱۳۸۹، اعتیاد تزریقی ۶۶.۴ درصد، برقراری روابط جنسی ۲۱.۱ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۲.۵ را تشکیل داده است و در ۱۰ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال، نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.


در مرداد ماه امسال رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفته بود که موج نخست ایدز در کشور از سال ۶۵ آغاز شده بود و یکی دو دهه موج دوم به طور عمده این بیماری در میان معتادان تزریقی و زندانیان شیوع یافت.

وی با بیان اینکه موج سوم ایدز چند سالی است که در کشور آغاز شده، اظهار داشت در موج سوم اما «الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود».

به گفته این مقام وزارت بهداشت تخمین زده می‌شود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی باشند اما از خود از این آلودگی خبر نداشته باشند.

سال گذشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، هشدار داده بود که حدود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور هستند و با افزایش رفتارهای پرخطر ممکن است در آینده ایران با آتشفشانی از بیماری ایدز روبرو شود.

پیش از این مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، تصریح کرده بود که موج سوم انتقال ایدز از طریق تماس جنسی آغاز شده و اطلاع‌رسانی در این باره حیاتی است.

وی با انتقاد از نحوه برخورد با این بیماری گفته بود گویا مسئولان بر این باورند بحث در مورد ایدز به ترویج بی‌بند و باری جنسی و تنش در جامعه منجر می‌شود اما لازم است آنها بدانند سکوت در مورد این بیماری و اطلاع‌رسانی نکردن عامل تنش و رشد این بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، به ویژه از مسئولان آموزش و پروش و صدا و سیما به خاطر اطلاع‌رسانی ناقص در این باره گله کرده بود.
XS
SM
MD
LG