لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

درخواست سازمان‌های طرفدار اسرائیل از کنگره آمریکا برای موافقت با حمله به سوریه


سخنرانی باراک اوباما در آیپک
سخنرانی باراک اوباما در آیپک
همزمان با بررسی‌های کنگره برای دادن مجوز به حمله نظامی محدود آمریکا به حکومت بشار اسد در سوریه، لابی اسرائیل در آمریکا و نیز سازمان‌های عمده یهودی آمریکایی با انتشار نامه‌هایی خواهان موافقت کنگره با انجام حمله شدند.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سی ماه پیش، این سازمان‌های طرفدار اسرائیل، با درپیش گرفتن سیاست ابهام، مانند رویه دولت اسرائیل، از هر گونه موضع‌گیری روشن در مورد حکومت سوریه، خودداری کرده بودند.

«ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، سه‌شنبه دوازدهم شهریور در بیانیه خود از اعضای کنگره خواسته‌اند که در راستای منافع آمریکا و از جمله برای حفظ اسرائیل در برابر خطراتی که از سوی حکومت سوریه متوجه این هم‌پیمان مهم آمریکا در منطقه می‌شود، موافقت کند.

سازمان‌های بزرگ و بانفوذ یهودی آمریکایی نیز در این روز در نامه‌هایی، اعضای مجلسین سنا و نمایندگان آمریکا را به دادن پروانه حمله نظامی به سوریه، تشویق کردند.

از جمله، اتحادیه یهودی-آمریکایی مبارزه با افترا و ائتلاف یهودیان جمهوریخواه ایالات متحده در این زمینه نامه نوشته‌اند.

این سازمان‌ها نوشته‌اند که واکنش آمریکا باید پیامی قاطع به ایران و حزب‌الله، دو بازوی اصلی حکومت اسد در بحران اخیر، برساند.

ایپک در نامه خود نسبت به تکرار حملات شیمیایی از سوی حکومت سوریه ابراز نگرانی کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شنبه نهم شهریور، حمله نظامی محدود آمریکا به سوریه را به گرفتن مجوز از سوی کنگره منوط کرد.

دولت آمریکا تاکید دارد که برای تنبیه حکومت بشار اسد در پی اتهام کاربرد سلاح شیمیایی علیه مردم غیرنظامی، درصدد حملات نظامی محدود علیه هدف‌های این رژیم است.

در حمله شیمیایی روز چهارشنبه سی ام مرداد در الغوطه الشرقیه، در حومه دمشق، بر اساس گزارش آمریکا ۱۴۲۹ نفر کشته شدند.. جان کری جمعه هشتم مرداد گفت ۴۲۶ نفر از کشته‌ها، کودک بودند.

حکومت سوریه در این کشتار، از خود رفع اتهام کرده و مخالفان را به کاربرد این جنگ‌افزار غیر‌متعارف متهم می‌کند.

سران اسرائیل در روزهای گذشته گفته‌اند اگر پس از آغاز حمله نظامی آمریکا به سوریه، عواملی در منطقه بخواهند اسرائیل را هدف قرار دهند، این کشور «واکنش سهمگینی» نشان خواهد داد.

شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل سه شنبه دوازدهم شهریور گفت در صورت وارد کردن پای اسرائیل به این بحران، کشورش بر سوریه غلبه خواهد کرد. شیمون پرز گفت «اسد با کشتارهایی که کرده است، حق حاکمیت ندارد».

در همین حال، دولت اسرائیل رسما می‌گوید هیچ ارتباطی با بحران سوریه ندارد.

بیانیه‌ها و نامه‌های ایپک و سازمان‌های یهودی آمریکا در لزوم موافقت کنگره با حمله نظامی این کشور به سوریه، در روزی انتشار یافت که باراک اوباما ژنرال مارتین دمپسی رئیس نیروهای مسلح، جان کری وزیر امور خارجه و چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا را به نشست کمیته مناسبات خارجی سنا فرستاده بود تا استدلال‌های دولت واشینگتن را در مورد لزوم عملی کردن حمله به سوریه، به سناتورها بقبولانند.

در همین حال جفری گلدبرگ روزنامه‌نگار منتقد برجسته آمریکایی نوشته است «ایپک به یاری اوباما در تلاش‌های قبولاندن نظر کاخ سفید به کنگره برخاسته است».

در این میان، روزنامه نیویورک‌تایمز سه‌شنبه نقل قول یک «مقام ارشد کاخ سفید» را که گفته بود «ایپک فشار سنگینی وارد کرده که حمله نظامی آمریکا به سوریه عملی شود»، از وبسایت خود حذف کرد.

نیویورک تایمز برای حذف این جمله توضیحی نداده است اما بخش عبری رادیو اسرائیل در وبسایت خود نوشته است، دلیل حذف این جمله، ظاهراً مطرح شدن این خواسته از سوی کاخ سفید یا ایپک بوده است.

به گزارش رویترز، با وجود این، ایپک و سازمان‌های یهودی در بیانیه‌ها و نامه‌های خود تاکید کرده‌اند که برای اعضای مجلسین آمریکا، توجه به منافع خود این کشور (و نه الزاماً منافع اسرائیل) باید در اولویت باشد.

کمیته مناسبات خارجی سنای آمریکا سه‌شنبه شب با انجام حمله‌ای که محدود به شصت روز باشد، موافقت کرد اما مجلسین آمریکا باید با رای‌گیری در صحن علنی خود این طرح را مورد حمایت قرار دهند.
XS
SM
MD
LG