لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

آلن ایر: اگر ایران اهل تعامل باشد، آمریکا را شریک خواهد یافت


آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به انتقال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی ایران به وزارت خارجه، اظهار داشت اگر تهران راه تعامل را برگزیند، واشینگتن را شریکی مشتاق خواهد یافت.

آلن ایر، در پاسخ به رادیو فردا که نظر وی را درباره انتقال مسئولیت مذاکرات اتمی به وزارت خارجه ایران جویا شده بود، گفت: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم و بار دیگر تأکید می‌کنیم که امیدواریم دولت ایران به طور محتوایی با جامعه جهانی برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک به مسئله برنامه هسته‌ای تعامل کند و همینطور با آژانس در تحقیقاتش به طور کامل همکاری کند».

همانطور که پیشتر در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی آمده بود، سرانجام روز پنجشنبه ۱۴ مرداد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه واگذار کرد. این واگذاری در حالی صورت گرفته که محمدجواد ظریف دیپلمات باسابقه ایرانی، سکان وزارت خارجه را در دست گرفته و گفته است این وزارتخانه توان پیشبرد مذاکرات را دارد.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در ادامه در مورد این تغییر به رادیو فردا گفت: «ریاست جمهوری دکتر روحانی به ایران فرصت می‌دهد تا نگرانی‌های جدی جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند و اگر دولت جدید تصمیم بگیرد به طور جدی تعامل کند جهت انجام تعهدات بین‌المللی‌اش و رسیدن به یک راه حل صلح‌آمیز، در آن صورت آمریکا را شریک مشتاق خواهد دید».

آمریکا یکی از اعضای گروه ۵+۱ است که با ایران درباره اتمی‌اش مذاکره می‌کند. کاترین اشتون هم که نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است به نمایندگی از این گروه طرف مذاکره ایران و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهاست.

در همین حال روز جمعه محمدجواد ظریف با کاترین اشتون تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف به خبرگزاری مهر درباره این تماس تلفنی گفت: «در صحبت امروز با خانم اشتون تأکید کردم اگر این اراده سیاسی روشن شود و آمادگی لازم برای حل مسئله به این شکل که حقوق ایران رعایت شود وجود داشته باشد و آنها آماده باشند ما هم آماده‌ایم که این اقدام را انجام دهیم».

به گفته وزیر خارجه ایران قرار است وی و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای پیگیری مذاکرات رایزنی کنند.

کشورهای غربی عضو گروه ۵+۱ ایران را متهم می‌کنند که مقاصد نظامی را در برنامه‌ اتمی خود دنبال می‌کند. این کشورها همچنین خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران شده‌اند.

ایران اتهام نظامی بودن برنامه اتمی خود را رد می‌کند و غنی‌سازی را را در چارچوب ان پی تی حق خود می‌داند.

از سوی دیگر هنوز همه مسائل میان ایران و آژانس حل و فصل نشده است . آژانس به ویژه خواستار بازدید از محوطه نظامی پارچین شده است. این نهاد بین‌المللی می‌گوید این احتمال وجود دارد که ایران در این محوطه آزمایش‌های اعلام نشده مربوط به کلا‌هک هسته‌ای انجام داده باشد.

افزون بر مسائل فنی حل نشده، لحن و ادبیات محود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران، نیز افکار عمومی در جهان را به برنامه اتمی ایران حساس کرده است.

برای نمونه محمود احمدی‌نژاد بارها در سخنرانی‌های خود گفته بود که ایران به یک کشور «هسته‌ای» تبدیل شده است.

در ادبیات روابط بین‌الملل و رسانه‌های جهان وقتی کشوری «هسته‌ای» می‌شود یعنی سلاح هسته‌ای دارد.

در عین حال اظهارات جنجالی محمود احمدی‌نژاد درباره هولوکاست یا اسرائیل، از عوامل مهم دیگر حساسیت‌زایی برای افکار عمومی و حتی سیاستمداران کشورهای دیگر درباره برنامه اتمی ایران شده است.

در همین باره محمد جواد ظریف، با ا انتقاد از نحوه سخن گفتن مقام‌های پیشین ایرانی گفته بود: «باید از عبارات هیجان زده‌ای که ممکن است این تصور را ایجاد کند که ما قصد رسیدن به سلاح هسته‌ای را داریم اجتناب کنیم. متأسفانه در گذشته از این عبارات استفاده شده است. گاهی ما از عباراتی استفاده کرده‌ایم که در سطح جهانی معانی دیگری دارد. مثلاً نمی‌دانستیم وقتی می‌گوییم ایران هسته‌ای، این کلمه چه بازتابی در دنیا به همراه خواهد داشت. مثلاً نام لایحه‌ای که در مجلس آمریکا تصویب شد، لایحه مقابله با ایران هسته‌ای است».

جدای از مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و حواشی آن، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به دنبال کسب تاییدیه کنگره برای حمله به سوریه است. به گفته شماری از تحلیلگران یکی از پیامدهای اقدام نظامی در سوریه تأثیرگذاری به روند مذاکرات هسته‌ای است. مقام‌های ارشد ایرانی در اظهار نظرهای مختلف آمریکا را از حمله به متحد خود برحذر داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG