لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

هشدار حسین علایی در مورد درگیری نظامی در خلیج فارس


حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید ایران بهتر است به جای تهدید در مورد بستن تنگه هرمز بر باز نگه داشتن آن تاکید کند و متحمل تبلیغات منفی در این باره نشود.

حسین علایی، از بنیانگذاران نیروی دریایی سپاه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اقدام برای بستن تنگه هرمز به درگیری نظامی می‌انجامد.

حسین علایی گفت: «از زمانی که طرح تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مطرح شد، موضوع احتمال بسته شدن تنگه هرمز هم مطرح گردید. تحریم نفتی ایران عملا به مفهوم بسته شدن تنگه هرمز برای ایران خواهد بود؛ بنابراین در چنین وضعیتی جمهوری اسلامی ایران انگیزه‌ای جهت هزینه کردن برای باز نگاه داشتن تنگه هرمز نخواهد داشت.»

حسین علایی در ادامه به قابلیت بستن این تنگه از سوی ایران اشاره کرده و می‌گوید: «برای بستن تنگه هرمز نیازی به استفاده از آب‌های جنوبی این تنگه نیست و حتی از ساحل ایران هم امکان مسدود نمودن آن وجود دارد.»

نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: «ایران همواره طرح تامین امنیت منطقه‌ای را به کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاد کرده است که به دلیل اشغال نظامی خلیج فارس از سوی آمریکا و داشتن روابط گرم این کشورها با ایالات متحده، از این طرح استقبال نشده است.»

حسین علایی با بیان اینکه «بسته شدن تنگه هرمز به نفع هیچ‌یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد بود» تاکید کرد: «کشورهای وارد کننده نفت خام هم از بسته شدن آن زیان خواهند دید. ایران حتی در دوران جنگ تحمیلی هم نسبت به بستن تنگه هرمز اقدام نکرد. جمهوری اسلامی ایران همواره برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز تلاش کرده است. البته آمریکا در تیرماه ۱۳۶۷ با حمله به هواپیمای مسافربری هما سعی در ناامن کردن تنگه هرمز داشت که ایران با هوشیاری از توسعه درگیری‌ها جلوگیری کرد.»

حسین علایی در ادامه با هشدار نسبت به درگیری نظامی و «مغشوش» توصیف کردن اوضاع کنونی می‌گوید: «بسته شدن تنگه هرمز وضعیت ناپایداری را در ثبات خلیج فارس ایجاد کرده و صادرات نفت از خلیج فارس را دچار بحران خواهد کرد. این اتفاق ممکن است به درگیری‌های نظامی بینجامد.»

نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: «ایران همواره بر تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اصرار ورزیده است و در اوضاع مغشوش کنونی نیز بهتر است، سیاست خود مبنی بر باز نگاه داشتن تنگه هرمز را بیان کند تا از تبلیغات منفی علیه خود نیز بکاهد.»

اظهارات حسین علایی در حالی است که مقام‌های ایرانی و آمریکایی هر کدام همچنان به تهدیدهای متقابل علیه یکدیگر ادامه می‌دهند.

مقام‌های آمریکایی بسته شدن تنگه هرمز را خط قرمز خود دانسته و بنا بر گزارش‌های منتشر شده نیروهای آمریکایی به تازگی زیردریایی‌ها و کشتی‌های مین‌روب خود در خلیج فارس را افزایش داده‌اند.

همچنین قرار است آمریکا به همراه بیش از ۲۰ کشور در شهریور ماه امسال رزمایش نظامی در آب‌های منطقه برگزار کند. در همین حال کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس خریدهای نظامی خود به ویژه آمریکا را افزایش چشمگیری داده‌اند.

روز پنجشنبه وزارت دفاع آمریکا از قرارداد فروش موشک‌های پاتریوت پیشرفته به کویت خبر داد. فروش جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان و موشک‌های تاد به امارات از دیگر تسلیحاتی است که آمریکا در اختیار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG