لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

سازمان ملل: کشتار ۸۲ غیرنظامی دیگر در حلب


حلب روز سه‌شنبه
حلب روز سه‌شنبه

‌در حالی که نبرد حلب آخرین مراحل خود را طی می‌کند و نیروهای دولتی در آستانه بازپس‌گیری کامل این شهر هستند، شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی از تلفات غیرنظامیان در این شهر ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن دست‌کم ۸۲ غیرنظامی از سوی نیروهای طرفدار بشار اسد در حلب دریافت کرده است که ۱۱ زن و ۱۳ کودک در میان ‌آنها بوده‌اند.

روپرت کولویل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، گفت که این سازمان گزارش‌هایی درباره ورود نیروهای طرفدار دولت به خانه‌ها و کشتن آنها «در محل» دریافت کرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید این گزارش‌ها که تایید آنها از سوی منابع مستقل هنوز ممکن نیست، به نگرانی‌ها درباره تلفات سنگین غیرنظامیان در شرق حلب دامن زده است.

حلب از سال ۲۰۱۲ به دو منطقه تحت تسلط دولت و شورشیان تقسیم شد.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، دوشنبه شب نسبت به گزارش‌های منتشر شده درباره «فجایع» صورت گرفته در حلب هشدار داد. او با این حال تاکید کرد که سازمان ملل به‌ طور مستقل نمی‌تواند این گزارش‌ها را تایید کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید چندین تن از ساکنان حلب و فعالان سوری به این خبرگزاری گفته‌اند که نیروهای طرفدار دولت، شورشیان را در خیابان‌های حلب اعدام کرده‌اند.

اما ارتش سوریه این گزارش‌ها را رد کرده و گفته است این اقدامات «تلاش مذبوحانه» برای جلب همدردی بین‌المللی است.

از سوی دیگر رامی عبدالرحمن مدیر دفتر ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید هنوز صدها نفر در زیر خرابه‌ها مدفون شده‌اند.

دفتر سازمان ملل در ژنو همچنین اعلام کرده که از چند منبع گزارش‌هایی مبنی بر اعدام ده‌ها غیرنظامی در میدان احرار و همچنین بوستان القصر دریافت کرده است.

ارتش سوریه می‌گوید هم‌اکنون بر ۹۹ درصد شهر حلب تسلط دارد.

روز سه‌شنبه صلیب سرخ جهانی از همه طرف‌های درگیر خواست که جان غیرنظامیان در حلب را محترم بشمارند. صلیب سرخ می‌گوید هزاران نفر در شرق حلب عملا جایی برای فرار ندارند.

در همین حال نعمان كورتولموش معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت اگر برای آتش‌بس دیر شده، جامعه جهانی راهی برای کمک‌رسانی به حلب پیدا کند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز از روسیه خواسته است که برای غیرنظامیان حلب که در مناطق شورشیان گرفتارند، کاری بکند.

XS
SM
MD
LG