لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

الله کرم: به جلیلی پیغام داده بودیم به نفع قالیباف کنار بکشد


حسین الله کرم ،رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله ایران، گفته است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری، از سعید جلیلی خواسته بود از نامزدی انصراف دهد.

او گفته که این درخواست را برای جلوگیری از شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ایران، حسن روحانی که اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کردند، با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، پیروز شد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور خارجی، رقبای اصولگرای روحانی بودند. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد غرضی، دو فردی هستند که به عنوان مستقل در انتخابات نامرد شده بودند.

به گزارش سایت جهادی آنلاین، الله کرم عصر چهارشنبه ۲۹ خرداد در جلسه شورای هماهنگی حزب الله در مسجد ارک تهران، گفته است: «ما در روز چهارشنبه به این نتیجه رسیدیم که تنها با انصراف جلیلی ممکن است جریان اصولگرایی بتواند در انتخابات به موفقیت برسد، بنابراین به او پیغام دادیم تا به نفع قالیباف کنار بکشد.»

الله کرم معتقد است که با انصراف ولایتی، رضایی یا قالیباف، بخشی از سبد رای ایشان به آرای روحانی اضافه می‌شد و تنها سبد رای جلیلی بود که می‌توانست به موفقیت «گفتمان اصولگرایی» کمک کند.

رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله ایران، یکی از دلایل ناکامی اصولگرایان و پیروزی روحانی را «خیانت اصولگرایان به رهبری» و « عدم توجه به نقش قطب در جریان اصولگرایی» عنوان کرد.

الله کرم «معمم بودن»، «فن بیان»، «فیلم تبلیغاتی»، «شعار من سرهنگ نیستم»، «عملکرد در مذاکرات هسته‌ای»، «حمایت همه جانبه خاتمی و هاشمی» و «کناره‌گیری محمدرضا عارف از رقابت‌ها» را، از دلایل پیروزی روحانی در انتخابات دانست.

عضو موسس انصار حزب‌الله، «مظلوم‌نمایی هاشمی»، «نارضایتی عمیق مردم از احمدی‌نژاد»، «خواست دولت مبنی بر انتقام‌گیری از اصولگرایان به دلیل رد صلاحیت مشایی»، «مناظرات و انتقاد روحانی از عملکرد جلیلی در پرونده هسته‌ای»، «قدرت طلبی اصولگرایان»، و «تخریب جلیلی توسط جریان احمدی‌نژاد» را از دیگر عواملی دانسته که در «کامیابی جریان اصلاح‌طلب» موثر بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، نزدیک‌ترین چهره به احمدی‌نژاد، برجسته ترین شخصیت های سیاسی بودند که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

عدم اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، پیش از این انتقادهای در درون این جریان در پیش داشت. پیش از انتخابات حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه به اصولگرایان هشدار داده بود که در صورت اجماع نکردن «سیل» آنها را خواهد بود؛ اگر چه شریعتمداری پس از انتخابات، نتایج به دست آمده را نشان‌دهنده «اعتماد مردم به نظام» دانست.

تکثر اصولگرایان در انتخابات

عماد افروغ از شخصیت‌های اصولگرا هم پیش از انتخابات، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، با اشاره به اجماع اصلاح‌طلبان بر حمایت از حسن روحانی، تکثر اصولگرایان را «نهایت بی‌درایتی» عنوان کرد.

روزنامه تهران امروز نزدیک به قالیباف، پس از انتخابات، با انتقاد از سعید جلیلی به خاطر کناره‌گیری نکردن از رقابت‌ها، نوشت که «جلیلی به روحانی پاس گل داد.»

در مقابل، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که از نتیجه به دست آمده «ناراضی» نیست و تاکید کرد که اگر باز زمان به عقب بازگردد، موافق اجماع اصولگرایان و «دو قطبی شدن» انتخابات، نخواهد بود.

باهنر در مصاحبه با روزنامه قانون گفته است: «امروز که انتخابات تمام شده ناراضی نیستم که اصولگرایان یکی نشده‌اند، اگر به ۵ ماه قبل باز گردیم و از من بپرسند آیا حاضر هستی که اصولگرایان یک نفر و اصلاح‌طلبان نیز یک نفر بشوند و یک رقابت دو قطبی شکل بگیرد من می‌گویم نه، به مصلحت نیست، بهتر است انتخابات چند قطبی به صورت نرم پیش رود و جامعه نیز از میان چند کاندیدا انتخاب کند.»
XS
SM
MD
LG