لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

امیرارجمند خواستار رسیدگی فوری گزارشگر ویژه به وضع زندانیان اعتصابی شد


اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری وی به وضع زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر و موارد نقض حقوق بشر در ایران شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، که مقر آن در ژنو است، روز جمعه ۲۷ خرداد ماه از انتخاب احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو به عنوان گزارشگر ویژه این نهاد در امور مربوط به حقوق بشر ایران خبر داد و ایران نیز از آن استقبال نکرد.

اکنون اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه‌ای سرگشاده به گزارشگر ویژه مسئولان جمهوری اسلامی را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده است.

اردشیر امیرارجمند که خود عضو کمیته پیگیری آسیب‌دیدگان پس از انتخابات میرحسین موسوی و مهدی کروبی بود، به روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده و حاکمیت جمهوری اسلامی را به «تقلب» در این انتخابات و سرکوب شدید مردم متهم می‌کند.

امیرارجمند خطاب به گزارشگر ویژه می‌نویسد: «بیش از دوسال از تقلب سازمان یافته و گسترده در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران که منجر به سلب حق تعیین سرنوشت مردم ایران شد، می‌گذرد. در این مدت اقتدارگرایان حاکم بر کشور ما با نقض گسترده و سیستماتیک موازین حقوق بشر و حتی قوانین و مقررات جاری کشور بویژه در خصوص دادرسی منصفانه، صدها شهروند ایرانی را به شهادت رسانده، زندانی و شکنجه کرده‌اند، آنها را از محل تحصیل و کار خود اخراج کرده و یا از دیگر حقوق شهروندی محروم کرده اند، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را سرکوب کرده‌اند، احزاب، سندیکاها و مطبوعات مستقل را تعطیل نموده‌اند.»

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در ادامه به حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی اشاره کرده و می‌افزاید: «اکنون چهار ماه است که رهبران جنبش سبز را همراه با همسرانشان در خانه بدون هیچگونه استناد قضایی و قبول مسئولیت قانونی و شفاف، زندانی کرده‌اند که طبق اخبار رسیده، در وضعیت جسمانی نامناسب به سر می‌برند و از معاینه توسط پزشک مورد اعتماد محروم هستند.»

امیرارجمند همچنین به اطلاع گزارشگر ویژه رسانده که این شورا موارد نقض حقوق بشر در ایران را به صورت «مستند» در اختیار وی قرار خواهد داد اما تا آن زمان آنچه که به گفته او از «فوریت» برخوردار است، «توجه ويژه» به زندانیان سیاسی است که در زندان‌های اوین و رجایی شهر دراعتصاب غذا به سر می‌برند.

امیرارجمند آنگاه برای گزارشگر ویژه توضیح می‌دهد که اعتصاب‌کنندگان در اعتراض به «شهادت» هاله سحابی و هدی صابر دست به این اقدام زده‌اند.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در پایان خطاب به خطاب به احمد شهید می‌نویسد: «این شورا از جنابعالی تقاضا دارد در راستای انجام وظایف خود از کلیه امکانات قانونی سازمان ملل متحد جهت رساندن فریاد حق طلبانه مردم ایران به جامعه جهانی و مراجع بین‌المللی ذیربط و الزام مقامات جمهوری اسلامی به رعایت موازین جهانی حقوق بشر و پذیرش فوری شکل‌گیری یک هیأت حقیقت‌یاب مستقل برای رسیدگی به جنایات یاد شده، استفاده نمایید.»
XS
SM
MD
LG