لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

گزارش عفو بین‌الملل در مورد عوامل تلفات در یمن


 بمباران تعز
بمباران تعز

یکی از دلایل اصلی مرگ غیرنظامیان شلیک گلوله‌های ضدهوایی و حملات هوایی به انبارهای اسلحه و مهمات است.

سازمان عفو بین‌ىالملل در گزارش جدید خود که روز ۲۸ ماه مه منتشر شد، می‌نویسد یکی از دلایل مهم تلفات غیرنظامی در شهر صنعا گلوله‌های سلاح‌های ضدهوایی شیعیان حوثی است که در مناطق مسکونی فرود می‌آیند.

گزارشگران این سازمان پس از یک دیدار یک هفته‌ای از صنعا پایتخت یمن و مصاحبه با کارکنان بخش‌های درمانی در ۹ بیمارستان و ساکنان شهر به این نتیجه رسیده‌اند که انفجار این گلوله‌های ضد هوایی پس از افتادن در محلات مسکونی یکی از عوامل اصلی تلفات مردم غیرنظامی است. در عین حال حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبر عربستان سعودی به انبارهای مهمات نیز که باعث انفجارهای شدیدی شده یکی دیگر از دلایل تلفات غیرنظامیان است.

به گفته یکی از مسئولان بررسی مناطق بحرانی در سازمان عفو بین‌الملل، غیرنظامیان شهر صنعا بین شلیک سلاح‌های ضد هوایی شورشیان حوثی و حملات هوایی عربستان گرفتار شده‌اند.

شلیک سلاح‌های ضد هوایی

یک پزشک در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های شهر صنعا به عفو بین‌الملل گفته است که حدود ۹۰ درصد از مجروحانی که در این بیمارستان بستری می‌شوند بر اثر گلوله سلاح‌های ضد هوایی مجروح شده‌اند. پزشک دیگری در همین بیمارستان افزود که بیش از هزار نفر مجروح که فقط در این بیمارستان هستند بر اثر انفجار همین گلوله‌ها مجروح شده‌اند.

کارکنان چند بیمارستان دیگر شهر صنعا از جمله بیمارستانی که توسط پزشکان آلمانی و سعودی اداره می‌شود همین نکته را تایید کرده‌اند. به گفته آنها تعداد زیادی از مجروحان زنان و کودکان هستند.

سازمان عفو بین‌الملل با اتکا به این شواهد می‌گوید که مقررات بین‌المللی زمان جنگ ناظر بر حفاظت از مناطق غیرنظامی رعایت نمی‌شود.

استفاده بی‌مهار شورشیان حوثی از گلوله سلاح‌های ضدهوایی که در صورت عدم اصابت به هدف خود در آسمان به زمین می‌افتند و در آنجا منفجر می‌شوند، تاکنون تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده است. در عین حال نشان می‌دهد که حوثی‌ها با بی‌توجهی به حفاظت از مناطق غیرنظامی قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کنند.

عفو بین‌الملل از شورشیان حوثی خواسته است که از این نوع گلوله‌های ضدهوایی موسوم به گلوله های (دو خرجه) دو مرحله‌ای استفاده نکنند و به هنگام استفاده از سلاح‌های ضد هوایی به طور ویژه به امنیت مناطق مسکونی توجه کنند. این نهاد از شورشیان حوثی و شاخه سیاسی آن به نام انصارالله می‌خواهد که در مورد تلفات ناشی ازگلوله‌های ضد هوایی تحقیقات لازم را انجام دهد و به خانواده قربانیان از جمله برای هزینه درمان مجروحان، غرامت بپردازد.

حملات هوایی به انبارهای اسلحه و مهمات

بسیاری دیگری از قربانیان غیرنظامی بستری در بیمارستان‌های شهر صنعا که سازمان عفو بین‌الملل از آنها بازدید کرده است بر اثر انفجار مهمات در انبارهایی که توسط هواپیماهای عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته‌اند مجروح شده‌اند.

طبق آمارهای وزارت بهداشت یمن حداقل ۴۰ نفر از ساکنان شهر صنعا بر اثر این انفجارها کشته و حداقل ۱۴۰ نفر از مجروحان این انفجارها نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.

پس از حمله به این انبارها، بخشی از مهمات و گلوله‌های سنگین برا اثر انفجار دوم شلیک می‌شوند و به مناطق مسکونی اطراف اصابت می‌کنند. تمام مجروحان و خانواده قربانیان این حملات هوایی به عفو بین‌الملل گفتند که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هیچگاه قبل از انجام این حملات هشدار نمی‌دهند با وجودیکه آنها به خوبی می‌دانند که حمله به این انبارها برای محلات مسکونی اطراف آنها بسیار خطرناک است.

ندادن هشدار مناسب قبل از انجام این گونه حملات جزو موارد نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. به گفته عفو بین‌الملل شمار زیاد تلفات غیرنظامی نشان می‌دهد که احتمالا ابعاد این حملات نامتناست و بسیار شديدتر از نابود کردن اهداف نظامی است.

عفو بین‌الملل همچنین از عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو این ائتلاف نظامی خواسته است که طبق مقررات بین‌المللی و قوانین بشر دوستانه تمام اقدامات لازم برای کاستن از خطر این حملات برای غیرنظامیان را انجام دهند.

این مقررات حکم می‌کنند که در صورتیکه هدف حملات صددرصد نظامی نباشند و یا ابعاد گسترده‌ای داشته باشند، حتما قبل از شروع حمله باید به شکل مناسب به غیرنظامیان هشدار داد. در عین حال شورشیان حوثی نیز باید تاسیسات نظامی و انبارهای مهمات خود را از مناطق مسکونی دور کنند.

با توجه به گسترش ابعاد جنگ در یمن، سازمان عفو بین‌الملل از تمام کشورهای جهان که به عربستان سعودی اسلحه و تجهیزات نظامی و فناوری‌های پیشرفته می‌فروشند، خواسته است که با دقت معاملات خود را بررسی کرده و نشان دهند که از این تسلیحات و فناوری‌ها برای کشتن و مجروح کردن غیرنظامیان استفاده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG