لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

آخرالزمان آنتی‌بیوتیک‌ها فرا رسید


دانشمندان بریتانیایی ژنی موسوم به mcr-۱ را یافته‌اند که به باکتری‌ها قدرت مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک «کولیستین» را می‌دهد. پزشکان اغلب کولیستین را زمانی تجویز می‌کنند که دیگر دارو‌ها اثر بخشی ندارند.

پایگاه اینترنتی «اکو واچ» به نقل از منابع خبری گزارش داد این مقاومت دارویی اولین بار ماه گذشته در چین گزارش شد. طی چند هفته گذشته، موارد مشابه در دانمارک، فرانسه، هلند، پرتغال، و چند کشور آسیایی و آفریقایی نیز دیده شده است.

دانشمندان بریتانیایی به تازگی این ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را در باسیل E. coli - که در روده جانوران خونگرم وجود دارد – در نمونه‌های گرفته شده از دو مزرعه پرورش خوک مشاهده کرده‌اند.

بروز دوران به اصطلاح «پسا آنتی‌بیوتیک» تا حد زیادی به دلیل مصرف بیش از حد و استفاده بی‌مورد از آنتی بیوتیک‌ها در کشاورزی صنعتی است.

یک کار‌شناس خبره بریتانیایی گفته است که ادامه این روند به معنی آن است که اگر فردی در اثر ابتلای به یکی از این باکتری‌ها به شدت بیمار شود، برای درمان او کاری نمی‌توان انجام داد.

اداره سلامت عمومی بریتانیا مقاومت در برابر کولیستین را در ۱۵ مورد از ۲۴۰۰۰ مورد نمونه‌گیری باکتری در سال‌های بین ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ثبت کرده است.

ژن کولیستین همچنین در ۱۰ مورد مسمومیت انسانی بر اثر باکتری سالمونلا- که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد و عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است- نیز مشاهده شده است.

به گزارش دیسکاوری نیوز مقاومت بعضی باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها موضوع تازه‌ای نیست؛ آنچه که کشف جدید را نگران‌کننده می‌کند این است که جهش ژنتیکی در آن به شکلی بروز کرده که به سادگی به انواع دیگر باکتری‌ها نیز انتقال می‌یابد. به این ترتیب، ممکن است مجموعه‌ای بزرگ از باکتری‌ها در برابر تمام داروهای موجود مقاوم شوند.

دیوید براون مدیر مرکز تحقیق آنتی‌بیوتیک بریتانیا می‌گوید: «تقریبا دیر شده است. ما باید تحقیق را ۱۰ سال قبل شروع می‌کردیم. هنوز سیستمی جهانی برای نظارت و پایش در این رابطه وجود ندارد. من فکر می‌کنم شانس ما برای نجات آنتی‌بیوتیک‌های مهم ۵۰-۵۰ است. اما باید مانع از این شویم که کشاورزی صنعتی این شانس را از بین ببرد.»

کویلین نونان مشاور علمی گروه موسوم به «اتحاد برای نجات آنتی‌بیوتیک‌ها» از دولت بریتانیا خواسته است «به فوریت» پاسخی برای این بحران بیابد.

وی می‌گوید استفاده رایج پیشگیرانه از کولیستین و دیگر انواع آنتی‌بیوتیک در درمان انسان‌ها بایستی فورا ممنوع شود.

در همین حال، پزشک میکروبیولوژیست مارک ویلکاکس ماه گذشته گفته بود سرعت انتقال این ژن مقاوم به طرز حیرت‌آوری بالاست، و این موضوع خوشایندی نیست.

بزرگ‌ترین نگرانی این است که این ژن می‌تواند خودش را به گونه‌های دیگر متصل کند و باعث ایجاد مشکلاتی در بیمارستان‌ها شود. این امر یک شکست بزرگ در علم پزشکی می‌تواند باشد.

این «ابر باکتری‌ها» هر سال در آمریکا باعث مرگ دست کم ۲۳۰۰۰ نفر می‌شوند و این مشکل در حال وخیم‌تر شدن است.

گزارشی از سازمان غذا و داروی آمریکا نشان می‌دهد فروش و استفاده آنتی‌بیوتیک‌ها برای حیواناتی که در صنایع غذایی پرورش داده می‌شوند رو به افزایش است در حالیکه سال‌هاست دانشمندان و متخصصان سلامت در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش دام و طیور هشدار داده‌اند و دستورالعمل‌هایی در این زمینه وضع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG