لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

عسگراولادی: با برادرانم موسوی و کروبی سال‌ها کار کرده‌ام؛ مجرم نیستند


حبیب‌الله عسگراولادی، عضو جمعیت موتلفه اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «برادر» خود خطاب کرد و گفت آنها مجرم نیستند. وی همچنین اظهار داشت روسای جمهور ایران از زمان ابوالحسن بنی‌صدر تاکنون کارهای خوبی داشته‌اند و نمی‌توان احمدی نژاد را تنها رئیس جمهور خوب دانست و جمهوری اسلامی را بی‌تاریخ کرد.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله عسگراولادی روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در میان جمعی از اعضای حزب موتلفه، با بیان تفسیری از سوره «توبه»، از «لب بام بودن آفتاب عمرش» سخن گفت و تصریح کرد که وی برای خوشامد کسی حرف نمی‌زند و باید به خدای خویش پاسخگو باشد.

حبیب‌الله عسگر اولادی که مواضع اخیرش در مورد میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتقادهای تند طیف‌هایی از اصولگرایان مواجه شده، اظهار داشت که وی عضو هیات منصفه (مطبوعات) است و نظرش این است که موسوی و کروبی مجرم نیستند.

عسگر اولادی تصریح کرد: «من به عنوان یک شهروند اظهارنظر کردم و به عنوان یک عضو هیات منصفه می‌گویم که من موسوی و کروبی را در "فتنه ۸۸ " مجرم نمی‌شناسم. آیا نباید این را بگویم، چون به من انتقاد می‌کنند؟ آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند در آن دنیا نمی‌توانند جواب مرا بدهند.»

حبیب‌الله عسگراولادی که ۸۰ سال دارد، افزود: «من رفتنی‌ام و آفتاب عمرم لب بام است. دیری نخواهد پایید که دیگر نیستم. من برای قبر، برزخ و قیامت جواب می‌خواهم و این آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند در آن دنیا نمی‌توانند جواب مرا بدهند.»

وی با بیان اینکه مواضع وی شخصی‌ است و نه حزبی، گفت: «... تاریخ ایران باید قابل نگارش باشد. اگر از دو رهبر، شش رئیس جمهور و چند نخست‌وزیر بگویید که همه به غیر از احمدی‌نژاد منفی هستند چه می‌شود؟ وقتی در صحنه تاریخی کشور حضور دارم، بسیاری از مسائل را دیده‌ام. کسی در دوره‌ای جرات نمی‌کرد اسم بنی‌صدر را ببرد. او با بالاترین رای در کشور سوار بود و در دفاع مقدس کارهای مثبتی داشت اما کارهای منفی هم داشت. باید تاریخ را آنگونه که هست گفت. بنی‌صدر یکی از توفیقاتش این بود که برای اولین بار رای بالای ۱۰ میلیون مردم را به دست بیاورد و این مثبت است اما در تمسک به ولایت، شکست جدی و قطعی خورد.»

حبیب‌الله عسگر اولادی در ادامه به دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی پرداخت و گفت: «هاشمی در مسیر زیرساخت‌های کشور وجهه همت داشت و موفق بود. آقای خاتمی توانست بحث‌های سیاسی را به جانب شفافیت ببرد. آقای احمدی‌نژاد هم کارهای مثبتی داشته است، اما اگر بگوییم از شش رئیس جمهور، پنج تای آنها منفی است، اگر بگوییم از شش رئیس مجلس، پنج تای آنها منفی است، اگر بگوییم همه نخست‌وزیرها منفی بوده‌اند، برای انقلاب چه می‌ماند؟ برخی احساساتی‌ها متوجه نیستند که بی‌تاریخ بودن، چقدر مضر است.»

وی افزود: «... انتخابات بی‌اشکال نیست و دشمن کارش را شروع می‌کند. چه در اینجا، چه مصر و چه هرجای دیگر؛ دشمن گام‌هایی را قبل از رای‌گیری برمی‌دارد و حرف از تقلب و دروغ می‌زند. در دوره دهم انتخابات نیز از چهار، پنج ماه قبل دشمن اعلام کرد که در انتخابات تقلب می‌شود. دشمن عوامل خود را در کنار نامزدها می‌گمارد و آنها با "چاکرم، مخلصم" عقل منفصل نامزدهای انتخابات می‌شوند.»

این عضو موتلفه سپس از دیدار خود به میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزهای اعتراض‌های پس از انتخابات سخن گفت و اظهار داشت: «من در شرایط بحران به همراه چهار نفر دیگر با موسوی ملاقات داشتم... من با کروبی هم تنها دیدار کردم. از جلسه‌ای که با این افراد بیرون آمدم تشخیصم این بود که فتنه‌گر بودن به اینها نمی‌چسبد اما اطراف اینها را فتنه گرفته است.»

عسگراولادی گفت: «من نمی‌خواهم جوری حرف بزنم که برایم زنده باد بگویند ... باید این واقعیت‌ها را بگویم که پیش خدا جوابی داشته باشم. گردانندگان اصلی فتنه همه در کشورهای غربی پناهنده شده‌اند و حقوق می‌گیرند. این دو نامزد ما فتنه‌گر و فتنه‌ساز نبودند و گرفتار فتنه شدند.»

وی از کسانی که به اکبر هاشمی رفسنجانی حمله می‌کنند، نیز انتقاد کرد و گفت: «برخی خیال می‌کنند که ایشان مفت به دست آمده و حرف‌های بی‌ربطی در مورد ایشان می‌زنند. البته من همه مواضع ایشان را قبول ندارم و انتقاداتم را در مجمع به ایشان می‌گویم. یکی از انتقادات من این است که ایشان نباید در ذهن مردم زاویه‌ای با رهبری داشته باشند؛ نباید درباره آنچه که رهبری تنفیذ کرده و کسی که رئیس جمهور همه ما شده، بگوید که انتخابات آزاد نبوده و نباید بگوید که تقلب شده است.»

عسگراولادی درباره مهدی کروبی گفت: «مهدی کروبی نیز تنها کسی است که در ریاست مجلس حکم حکومتی در رابطه با لایحه مطبوعات را اجرا کرد. ایشان تریبون مجلس را گرفت و گفت که فرمایش رهبری درباره لایحه مطبوعات را حکم حکومتی در نظر می‌گیرم و این لایحه را از دستور خارج کرده‌ام. برخی فکر می‌کنند که ایشان مفت به دست آمده.»

این عضو کهنه‌کار موتلفه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «برادر» خود خطاب کرد و گفت: «من با برادرم موسوی و برادرم کروبی سال‌ها کار کرده‌ام ولی در سال‌های فتنه برخی مسائل را نپذیرفتند. موسوی رئیس ما در دولت بود. ایشان فتنه‌ساز نیست، اما راهی باز شده، باید از فتنه تبری بجویند. من باز می‌گویم که فتنه‌گر آمریکا، اسرائیل و انگلیس‌اند و باید از اینها تبری بجویند. درباره حصر خانگی این دو عزیز نیز جدا از اینکه مقامات امنیتی و قضایی چه تصمیمی بگیرند، من به عنوان عضو هیات منصفه می‌گویم که این دو را مجرم نمی‌شناسم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که معتقد است که همه انتخابات گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی «آزاد» برگزار شده است و هشدار داد که با نزاع کنونی گروه‌های سیاسی نمی‌توان انتخابات را به «جشن ملی» تبدیل کرد.

حبیب‌الله عسگراولادی همچنین گفت که اگر محمود احمدی‌نژاددر جمعشان حضور داشت اظهارات صریح‌تری مطرح می‌کرد و از حمله رئیس دولت، در زمان مناظرات انتخاباتی به هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری نیز انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG