لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

اشتون: اسد باید برود؛ بررسی تحریم‌های تازه علیه سوریه و ایران


کا‌ترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی روز شنبه ۱۸ شهریور ماه، در پایان اجلاس وزرای خارجه این اتحادیه که در قبرس برگزار شد، طی کنفرانس خبری اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه و همچنین مهار برنامه هسته‌ای ایران، دور جدیدی از تحریم‌ها را بر علیه دمشق و تهران را بررسی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم اشتون در ادامه گفت که یک بازبینی برای هر دو کشور ایران و سوریه در حال انجام است تا نه تنها تصویب تحریم‌های بیشتر بررسی شود، بلکه از تطبیق و اجرای کامل تحریم‌ها نیز اطمینان حاصل شود تا این کشور‌ها قادر به دور زدن تحریم‌ها نباشند.

روز جمعه وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان بخاطر آنچه که عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای عنوان کردند، خواستار تصویب دور جدیدی از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران شدند.

خانم اشتون در ادامه گفت که وی هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات بین‌المللی خود در رابطه با برنامه هسته‌ای پایبند است و دولت تهران باید ثابت کند که برنامه غنی سازی اورانیوم صرفا برای مقاصد صلح آمیز است.

وی گفت که با (سعید جلیلی) مذاکره کننده ارشد برنامه هسته‌ای ایران در تماس است تا ببیند چگونه می‌توان به مذاکرات هسته‌ای تکانی رو به جلو داد.

خانم اشتون در کنفرانس خبری در قبرس، تصریح کرد که بی‌تردید اتحادیه اروپا موضوع تحریم‌های جدید را همواره در دستور کار خواهد داشت و مذاکرات درباره این موضوع ادامه خواهد داشت.

در خصوص موضوع تحریم‌های جدید مورد بحث اتحادیه اروپا، مهرداد عمادی مشاور اقتصادی این اتحادیه در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که در راس تحریم‌های جدیدی که مذاکره می‌شود، مانند آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا که از اول ماه ژوئیه به اجرا گذاشته شد، بخش انرژی ایران است؛ با این تفاوت که این بار هدف تحریم‌ها تنها صادرات نفت خام ایران نیست، بلکه بخش گاز ایران نیز زیر تیغ تحریم خواهد رفت؛ به عبارتی تمامیت بخش انرژی ایران هدف تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. به گفته وی، همچنین در دور جدید تحریم‌ها، تلاش خواهد شد تمرکز بر روی راه‌ها و مسیرهای موازی که ایران برای دورزدن تحریم‌ها طی سه سال گذشته آموخته و استفاده کرده انجام شود.

به گفته وی، در این راستا برخی شرکت‌های یونانی، قبرسی و ترکیه‌ای که کانال‌هایی برای انتقال پول ایران به اروپا و انجام برخی معاملات ایجاد کرده‌اند، یا شرکت‌های مجازی که در مالزی و تایلند به ثبت رسیده و برای دور زدن تحریم‌های مالی به ایران کمک می‌کنند، به شدت زیر ذره بین خواهند رفت.

خانم اشتون در ادامه کنفرانس مطبوعاتی، با تاکید اعلام کرد که بشار اسد «باید برود» و اولویت اتحادیه اروپا حمایت از اخضر ابراهیمی فرستاده تازه سازمان ملل و اعراب در امور سوریه برای می‌انجیگری در راستای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور است.

بنابر این گزارش، با استناد به گفته‌های فعالین حقوق بشری، تاکنون ۲۳ هزار نفر طی ۱۸ ماه گذشته در خشونت‌های سوریه کشته شده‌اند.

تاکنون چین و روسیه در دو نوبت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت بشار اسد را که مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی بود و راه اعمال تحریم‌ها بر دولت سوریه را هموار می‌کرد، وتو کرده‌اند.

اما اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه خود را علیه سوریه دارد که یک نمونه آن درخواست از ۲۷عضو اتحادیه برای متوقف کردن کشتی‌ها یا هواپیماهایی که مظنون به حمل محموله‌های مشکوک به سوریه هستند، است.

خانم اشتون گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد را به تشکیل یک جبهه واحد علیه دولت خواند. وی گفت که تاکنون ۲۰۰ هزار سوری به کشورهای همسایه مانند ترکیه، لبنان و اردن پناهنده شده‌اند. روز جمعه اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۶۰ میلیون دلار کمک‌های انساندوستانه به سوری‌ها تخصیص خواهد داد.
XS
SM
MD
LG