لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

اشتون خواستار پاسخ ایران به پیشنهاد ۱+۵ شد


کاترین اشتون در آنکارا
کاترین اشتون در آنکارا
کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای قزاقستان ضمن ابراز خوش‌بینی به این دور از مذاکرات از تهران خواست به پیشنهاد گروه ۱+۵ پاسخ بدهد.

قرار است دور دیگری از گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ روزهای جمعه و شنبه، در آلماتی قزاقستان برگزار شد. در همین حال هیات ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی برای شرکت در این مذاکرات راهی قزاقستان شده است.

به گزارش رویترز، کاترین اشتون، که از جانب پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان با ایران مذاکره می‌کند روز چهارشنبه ۱۴ فروردین در آنکارا گفت: «من همیشه محتاطانه خوشبین هستم. اما هم خیلی هم صریح گفته‌ام که بسیار مهم است که ما (از ایران) پاسخ دریافت کنیم.»

دور پیشین گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ روزهای هشتم و نهم اسفند در آلماتی برگزار شده بود و به گفته دو طرف مذاکرات مثبت بوده است.

پس از دور نخست مذاکرات آلماتی وزیر ان خارجه ایران و آمریکا از نتایج نشست ابراز رضایت کردند و آیت‌الله خامنه‌ای نیز پس از آن اظهار داشت که در این نشست به بخشی ازحقوق ایران اذعان شد. وزیر خارجه ایران حتی از دور نخست مذاکرات آلماتی به‌عنوان نقطه عطف یاد کرد.

تیم‌های کارشناسی دو طرف هم روز ۲۸ اسفند در استانبول با یکدیگر مذاکره داشتند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده و به نقل‌ از دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات، در آلماتی به ایران پیشنهاد شده که غنی‌سازی در تاسیسات فردو را تعلیق (و نه تعطیل) کند و اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده را برای خوراندن به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد در خاک خود نگه دارد. در مقابل به ایران وعده داده شده که برخی از تحریم‌ها مانند تحریم طلا برداشته شود. همچنین گفته شده که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران در شورای امنیت و اتحادیه اروپا وضع نخواهد شد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از پایان گفت‌وگوهای آلماتی گفت: «برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع‌بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که فرد تعیین‌کننده در تصمیم نهایی ایران در مذاکرات هسته‌ای است، روز نخست فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در مشهد به مذاکرات هسته‌ای نیز پرداخت و گفت آمریکایی‌ها خواسته‌اند که به‌طور دوجانبه با تهران درباره برنامه اتمی مذاکره کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد که وی به مذاکره با آمریکایی‌ها خوشبین نیست اما مخالفتی هم با آن ندارد.

وی گفت: «مسئولین بلندپایه و مسئولین میانی آمریكا بارها و بارها میگویند بیائید در كنار گفت‌وگوهای ۱+۵ كه درباره‌ مسائل هسته‌ای بحث می‌كنند، آمریكا و جمهوری اسلامی دو به دو، درباره‌مسئله‌ هسته‌ای ایران بحث كنند. من به این گفت‌وگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان می‌دهد كه گفت‌وگو در منطق حضرات آمریكایی به این معنی نیست كه بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا كنیم ... لذا ما همیشه اعلام كردیم و گفتیم كه این، گفت‌وگو نیست... من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم.»

غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی دارد اما ایران این اتهام را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG