لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

رویترز: آسیا واردات نفت ایران را حداقل ۱۲ درصد دیگر کاهش خواهد داد


خبرگزاری رویترز طی گزارش، از قول منابع صنعت نفت می‌نویسد که کشورهای آسیایی برای سال جاری میلادی واردات نفت ایران را حداقل ۱۲ درصد دیگر کاهش خواهند داد.

بر اساس این گزارش از منابع رسمی و داده‌های شرکت‌های نفتی، خرید نفت از ایران در سال گذشته تا ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و کشورهای آسیایی برای سال ۲۰۱۳ دوباره واردات نفت از ایران را روزانه به طور متوسط تا ۱۳۵ هزار بشکه کاهش خواهند داد.

با این حال، ویترز می‌افزاید که کارشناسان مستقل بر این عقیده‌اند که حجم کاهش خرید نفت از ایران بسیار بیشتر از ارقام رسمی اعلام شده، خواهد بود.

بر اساس محاسبات رویترز، ایران از محل کاهش صادرات نفت به آسیا طی سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار زیان کرده است.

به گزارش رویترز، فاتح بیرول، کارشناس اقتصادی ارشد آژانس جهانی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد گفته است که به برکت نفت عربستان، افزایش تولید نفت عراق و امارات، بازارهای آسایی از کاهش خرید نفت ایران دچار مشکل نخواهند شد.

هم‌اکنون تقریبا همه صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی روانه می‌شود. البته ترکیه نیز روزانه تا ۱۶۵ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کند.

سال گذشته بزرگترین مشتریان آسایی نفت ایران یعنی چین با کاهش۲۱ درصدی نسبت به سال قبل آن، ژاپن ۴۰ درصد، کره جنوبی ۳۶ درصد و هند نزدیک به دو درصد در مجموع روزانه یک میلیون و ۹۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

هفته آینده دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته خواهد شد که بر اساس آن، کشورهای خریدار نفت ایران فقط مجاز خواهند بود پول نفت وارداتی از ایران را به یک شماره حساب در داخل همان کشور منتقل کنند و خروج این پول یا انتقال آن به خارج ناممکن خواهد شد. به عبارتی، ایران مجاز خواهد بود که پول نفت صادراتی را فقط در کشورهای خرید نفت ایران به کالا تبدیل کند.
XS
SM
MD
LG