لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

اسد: غرب تاوان پشتیبانی از القاعده را خواهد پرداخت


مصاحبه تلویزیونی بشار اسد
مصاحبه تلویزیونی بشار اسد
بشار اسد رئیس، جمهوری سوریه، گفته است که غرب تاوان پشتیبانی از القاعده در سوریه را پرداخت خواهد کرد. او همچنین افزود که آتش آنچه که در سوریه روی می‌دهد، به اردن کشیده خواهد شد.

در همین حال گزارش‌ها از عزم چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا برای اعزام ۲۰۰ نیروی نظامی جدید به اردن حکایت می‌کند.

بشار اسد چهارشنبه ۲۸ فروردین در مصاحبه با شبکه اخباریه تلویزیون دولتی سوریه گفته است که کشورهای غربی، تاوان «حمایت از تندورهای القاعده» در جنگ داخلی سوریه را پرداخت خواهد کرد.

برپایه بخش‌هایی از صحبت‌های اسد که در صفحه فیس‌بوک دفتر ریاست جمهوری سوریه منتشر شده، او گفته است: «غرب همانگونه که از القاعده در افغانستان حمایت کرد و تاوان آن را گران داد، اکنون از این گروه در سوریه و لیبی حمایت می‌کند و در آینده تاوان این کار خود را در قلب اروپا و قلب ایالات متحده پرداخت خواهد کرد.»

او همچنین با انتقاد از اردن که در جنوب سوریه قرار دارد، گفت که «آتش» آنچه که در سوریه روی می‌دهد، در این کشور متوقف نخواهد شد و «اردن در معرض آنچه که ما گرفتار آن شدیم، قرار خواهد گرفت»

او افزود: «اطلاعات موجود حاکی از آن است که هزاران مسلح در اردن آموزش می‌بینند و پس از آن وارد سوریه می‌شوند.»

پیش از این گزارش‌هایی از آموزش شماری از مخالفان مسلح نظام اسد در اردن توسط نیروهای آمریکایی منتشر شده بود. اما عبد الله النسور نخست وزیر اردن روز یکشنبه با حضور در پارلمان این کشور، وجود هرگونه آموزش نظامی به افراد مسلح سوری در سرزمین‌های اردنی را تکذیب کرد.

اسد گفته است: «این غیر قابل باور است که هزاران نفر مسلح از اردن وارد سوریه می‌شوند در حالی که اردن جلوی آنها را نمی‌گیرد، در حالی که افرادی را دستگیر می‌کند که اسلحه سبک در اختیار مقاومت فلسطینی قرار می‌دهند.»

رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه مخالفان خود را مجموعه‌ای از «مزدوران، تروریسیت‌ها و تکفیری‌ها» توصیف کرد و گفت که نظامش در حال مبارزه با این گونه افراد است.

او تاکید کرد که نظام سوریه راهی جز «پیروزی» در مقابل مخالفان خود ندارد.

او همچنین به جنگ مذهبی در کشورش اشاره کرد و گفت که مردم سوریه بر اختلافات مذهبی فائق آمدند.

او با اشاره به جنگ نظام سوریه با گروه اخوان‌المسلمین در دهه هشتاد قرن گذشته گفت که سرکوب این گروه توسط نظام سوریه، جامعه این کشور را به طبیعت خود بازگرداند.

اشاره اسد به حمله نیروهای دولتی سوریه به شهر حماه در نظام حاکمیت پدرش حافظ اسد است که شمار کشته‌های آن حادثه به طور دقیق مشخص نیست. آن حمله در پی تحرکات گروه اسلامگرای اخوان المسلمین در شهر حماه روی داد.

بشار اسد در بخشی از مصاحبه خود به برخی نقشه‌های منتشره درباره تقسیم سوریه اشاره کرد و گفت که این نقشه‌ها بخشی از جنگ روانی هستند.

او ادامه داد که کرد‌ها نه میهمان هستند و نه مسافر بلکه اکثر آنها ملی‌گرا هستند. او اظهار داشت که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مقبولیتی میان کرد‌ها ندارد.

بشار اسد در چند نوبت اردوغان را مورد حملات لفظی خود قرار داده و گفته است که ترکیه در بحران سوریه نقشی بزرگ ایفا می‌کند.

استانبول یکی از پایگاه‌های اصلی اپوزیسیون سوریه است. ده‌ها هزار آواره سوری نیز در ترکیه حضور دارند.

قرار است مصاحبه اسد به طور کامل شامگاه پنجشنبه پخش شود.

اعزام نیروهای جدید آمریکایی به اردن

شبکه خبری سی ان ان گزارش داده است که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا قصد دارد فرمان اعزام ۲۰۰ سرباز آمریکایی به اردن را صادر کند.

این شبکه افزوده است که این اقدام می‌تواند نشانه‌ای از افزایش احتمال دخالت نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه باشد.

بنا بر این گزارش، دو مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که این نیرو‌ها، از تیپ اول زرهی هستند و آنها «پشتیبانی اضافی» برای نیروهایی که آنجا مستقراند، ایجاد خواهند کرد.

یکی از این مسئولان گفته است: «این نیرو‌ها آمریکا را قادر خواهند کرد که نیروهای مشترکی برای عملیات نظامی احتمالی در صورت صدور فرمان آن تشکیل دهد.»

مسئول دیگر گفته است که این مجموعه نظامی شامل کار‌شناسان ارتباطات و اطلاعات به منظور کمک به اردنی‌ها و «آمادگی برای عملیات نظامی» دو صورت صدور فرمان آن از سوی باراک اوباما خواهد بود.

چند روز پیش وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که دخالت نظامی احتمالی در سوریه را ارزیابی خواهد کرد.

محمد المومنی سخنگوی رسمی دولت اردن به سی ان ان گفته است: «این اقدام در چارچوب همکاری مستمر میان ارتش‌های اردن و آمریکا صورت می‌گیرد با توجه به اوضاع بحرانی در خاورمیانه و سوریه.»

او افزود که اردن از دو روز پیش در جریان این تصمیم قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG