لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

اهمیت مجلس خبرگان رهبری آینده


احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری می‌گویداصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی مجلس خبرگان رهبری نمی‌شوند.

در این باره مهدی مهدوی آزاد به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
لینک مستقیم


«آنچه که الان این حساسیت‌ها را به شدت بیشتر می‌کند و جناح راست و راست افراطی را به واکنش‌های مدام وادار کرده به نظر می‌رسد که طیف آقای هاشمی برنامه‌ای دارند برای قبضه هیئت رئیسه مجلس فعلی خبرگان یا حداقل ممانعت از اینکه افرادی مثل آیت‌الله مصباح یزدی، آقای محمد یزدی، جنتی یا احمد خاتمی به هیئت رئیسه برسند و دوم برای برنامه‌ریزی برای پیروزی در انتخابات سال آینده. انتخابات مجلس خبرگان که سال آینده ۱۳۹۴ برگزار ‌می‌شود و سال ۱۴۰۲ انتخابات بعدی آن خواهد بود . در این هشت سال آینده اتفاقات بسیار بزرگی خواهد افتاد. از تعیین احتمالی رهبر آینده جمهوری اسلامی گرفته تا نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی. بنابراین دعوا بر سر آینده مجلس خبرگان رهبری به مراتب شدیدتر از دعوا بر سر مجلس یا حتی دولت است هرچند که به نظر می‌رسد بیشتر پشت پرده است.»

آقای احمد خاتمی در بخشی از سخنان خودش گفته که در قانون اساسی مسئله نظارت بر رهبری وجود ندارد و اصل سخن مراقبت از استمرار و داشتن شرایط رهبری است. تا چه اندازه صحبت‌های آقای خاتمی با واقعیت‌های قانون اساسی همخوانی دارد؟

«قانون اساسی تاکید می‌کند که یکی از وظایف مجلس خبرگان نظارت بر شخص ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی است. این تصریح غیرقابل انکار قانون اساسی است. از آن بالاتر، قانون اساسی تاکید می‌کند که مجلس خبرگان در مواردی وظیفه انتخاب رهبر جدید را دارند و آنجاست که می‌گوید موقعی می‌توانند رهبر جدیدی را انتخاب کنند (غیر از مسئله مرگ رهبر قبلی) که تشخیص بدهند رهبر قبلی از صلاحیت ساقط شده و مثلا‌ً‌ عدالت ندارد یا مدیر نیست و مدبر نیست. همین مسئله نشان می‌دهد که قانون اساسی نه تنها به صراحت که ماهوا‌ً‌ هم نظارت بر رهبری را اصرار دارد و بر آن ابرام دارد. چگونه می‌توان بر کسی نظارت نداشت و آن موقع تشخیص داد که آیا شرایط رهبری از جمله مثلا‌ً‌ عدالت را دارا هست یا نیست. آنچه که آقایانی مثل آقای یزدی می‌گویند یا آقای جنتی می‌گوید یا آقای مصباح یزدی می‌گوید یا آقای احمد خاتمی می‌گوید یا علم الهدی در مشهد، در واقع آنچه که زبانزد اصول‌گرایان تندرو در ایران است نعل وارونه زدن است و تحریف مسلم قانون اساسی است. برای اجرا کردن آن چیزی که خودشان برداشت دارند از ولایت مطلقه فقیه و نهایتا‌ً‌ اجرای آن چیزی که ایده‌آل‌شان هست. یعنی یک حکومت اسلامی و نه جمهوری اسلامی. »

XS
SM
MD
LG