لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

معاون وزیر صنعت: سالانه ۱۴ میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می‌شود


محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید که سالیانه ۱۴ میلیارد دلار قاچاق به کشور صورت می‌گیرد که یکی از تبعات آن یک‌ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی است.

واردات قاچاقی سالانه ۱۴ میلیارد دلاری در حالی است که ایران به خاطر تحریم‌ها و کمبود ارز مجبور شده است در سه ماهه اول سال جاری واردات قانونی خود را تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

بر اساس آمار گمرکی کل واردات ایران در سه ماهه نخست سال جاری حدود ۹٫۳۵ میلیارد دلار است. اگر واردات ایران با این حجم ادامه پیدا کند، میزان واردات قاچاقی کالا در سال جاری تقریبا بیش از ۳۷ درصد مجموع واردات قانونی کشور خواهد بود.

به گزارش دوشنبه ۱۷ تیر خبرگزاری مهر، مفتح گفته است که ایران جزء کشورهایی است که بالاترین میزان قاچاق سیگار را دارد و همچنین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم آرایشی کشور قاچاق است.

در عین حال کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همزمان با اظهارات مفتح در جریان سخنرانی در همایش کشوری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران که روز دوشنبه برگزار شد، گفته است که «آمار قاچاق در حال حاضر بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار است، البته برخی هم آمار ۲۰ میلیارد دلار داده‌اند».

حجم بسیار بالای وارداتی قاچاقی به کشور در حالی است که میزان قاچاق صادراتی از ایران به خارج، خصوصا قاچاق سوخت نیز بسیار بالا است. فروردین سال جاری اسماعيل کوثری٬ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس اعلام کرد که روزانه در حدود ۱۰ ميليون ليتر سوخت از مرزهای شرقی ايران به صورت قاچاق خارج می‌شود.

خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت ایران طی گزارشی که ۱۱ تیرماه منتشر کرد، افت چشمگیر ارزش پول ایران در مقابل دلار که منجر به افزایش اختلاف قیمت سوخت در ایران و خارج شده است را عامل اصلی قاچاق سوخت معرفی کرده است.

شانا می‌نویسد که اختلاف قیمت هر لیتر بنزین در ایران و پاکستان ۹۳ سنت ( با احتساب دلار آزاد در ایران معادل ۳۱۰۰ تومان) و اختلاف قیمت گازوئیل در ایران و پاکستان یک دلار و ۸سنت (معادل ۳۶۰۰ تومان) است.

با این حساب سود قاچاق سوخت از ایران به پاکستان سالانه بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار است.
XS
SM
MD
LG