لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

حمله انتحاری به بیمارستان نظامی کابل


 حمله انتحاری به بیمارستان وزیر اکبر خان کابل
حمله انتحاری به بیمارستان وزیر اکبر خان کابل
مقام‌های افغان اعلام کردند روز شنبه در پی حمله انتحاری نیروهای طالبان به بیمارستان نظامی کابل شش دانشجوی پزشکی جان خود را از دست داده و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.

ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی درباره این حمله انتحاری گفت: «ساعت ۱۲ ظهر در داخل بیمارستان در زیر چادری که برای غذا خوردن آماده شده بود انفجار رخ داد و تعدادی کشته و زخمی شدند.»

بیمارستان وزیر اکبر خان کابل که هدف حمله انتحاری قرار گرفته هفت طبقه دارد و دارای ۴۰۰ تخت است.

دو ساعت پس از وقوع حمله انتحاری، گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت حمله به بیمارستان بزرگ نظامی کابل را به عهده گرفت.

در این اعلامیه گفته شده است دو تن از طالبان وارد محوطه بیمارستان شده و مواد انفجاری جاسازی شده در خود را منفجر کرده‌اند.

بیمارستان نظامی کابل عمدتا برای سربازان افغان خدمات ارائه می‌دهد و گرچه برخی پزشکان خارجی در آنجا حضور دارند اما نیروهای ناتو در آن بستری نمی‌شوند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در واکنش به این حمله، آن را اقدامی «وحشیانه» خوانده و عاملان آن را «دشمنان مردم افغانستان» خوانده است.

دفتر سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز با محکومیت این اقدام، حمله به بیمارستان و پرسنل پزشکی را نقض قوانین و مقررات بشردوستانه بین‌المللی دانسته است.

در بیانیه دفتر سازمان ملل در افغانستان آمده است: «همه پرسنل و مکان‌های پزشکی تحت هر شرایطی باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرند.»

نیروهای طالبان اعلام کرده‌اند همزمان با فصل بهار بر شدت حمله‌های خود خواهند افزود.

روز پنجشنبه هفته گذشته، اما، خونین‌ترین حمله طالبان پس از این اعلام، در شرق افغانستان رقم خورد و طی آن ۳۶ نفر کشته شدند.

هم‌اکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند و همچنان تلاش می‌کنند بر نیروهای طالبان فائق آیند.
XS
SM
MD
LG