لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

تولید دو شرکت خودروسازی ایران «کاملا متوقف» شد


 شرکت کرمان خودرو. عکس از وبسایت کرمان خودرو
شرکت کرمان خودرو. عکس از وبسایت کرمان خودرو
تولید انواع خودرو در دو شرکت کرمان موتور و خودروسازی مدیران در شهریورماه امسال به صفر رسیده است.

خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۱۵ مهرماه با استناد به جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داد که ماه گذشته تولید خودرو در شرکت کرمان‌موتور با افت صد درصدی از ۷۶۱ دستگاه به صفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید خودروسازی راین نیز با کاهش صد درصدی از ۹۱ دستگاه به صفر کاهش یافته است. پس از آن بیشترین افت تولید مربوط به شرکت خودروسازی مدیران است.

رسیدن نرخ تولید دو شرکت خودروسازی ایران در شهریورماه به رقم صفر در حالی است که ساسان قربانی دبیر انجمن خودروسازان ایران ۱۳ شهريور، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، هشدار داد که در صورت ادامه پيدا کردن «مشکلات متعدد داخلی و خارجی» که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آنها مواجه است، توليد خودرو در کشور «متوقف خواهد شد».

به گفته وی، هم‌اکنون خودروسازان کشور با «حدود ۳۰ درصد» ظرفيت خود فعاليت می‌کنند و ظرفيت توليد در واحدهای قطعه‌سازی نيز به «۱۵ تا ۲۰ درصد» کاهش يافته است.

تولید در شرکت خودروسازی مدیران نیز در شهریور ماه با کاهش ۶۶٫۳ درصدی نسبت به شهریورماه سال گذشته از ۵۰۱۶ دستگاه به ۱۶۹۰ دستگاه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهریورماه امسال تولید انواع خودرو در شرکت پارس خودرو نیز با کاهش ۵۰٫۷ درصدی از ۱۰ هزار و ۴۴۸ دستگاه در شهریور ماه ۹۱ به ۵۱۵۳ دستگاه کاهش یافته است.

در این مدت تولید در گروه بهمن نیز با افت ۵۰ درصدی از ۹۰ دستگاه به ۴۵ دستگاه رسیده است.

با این حال طی ماه گذشته تولیدات شرکت ایران خودرو با رشد ۸۶٫۹ درصدی از ۱۶ هزار ۲۷۹ دستگاه به ۳۰ هزار و ۴۲۷ دستگاه افزایش یافته است.

تولید در شرکت سایپا نیز با افزایش ۲۰٫۲ درصدی از ۱۳ هزار و ۶۲۶ دستگاه به ۱۶ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسیده است.

ایران هنوز جزئیات کامل تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری را منتشر نکرده است، اما گزارش‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از افت ۴۴٫۵ درصدی تولید انواع خودرو در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته خبر داده است.

در پنج ماه نخست سال جاری تولید خودرو نسبت به دور مشابه در سال گذشته از ۴۰۵ هزار و ۴۶۴ دستگاه به ۲۲۴ هزار و ۹۲۷ دستگاه افت کرده است.

آخرین گزارش گمرک ایران که حاوی آمار فروردین تا آخر مرداد ماه است، می‌گوید که در پنج ماهه نخست ۱۳۹۲ تعداد خودروهای سواری صادر شده از ایران با افت شدید ۹۴٫۳۴ درصدی به ۱۴۵۶ دستگاه رسیده است که ارزش آن تنها ۱۱ میلیون دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG