لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

اعتراض جمعی از مذهبیون جمهوری آذربایجان به بازداشت یک روحانی


 نارداران. عکس تزیینی است.
نارداران. عکس تزیینی است.
ده‌ها تن از مذهبیون روستای نارداران در نزدیکی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، در اعتراض به بازداشت یک روحانی فارغ‌التحصیل حوزه علمیه قم دست به تظاهرات زدند.

برگزار کنندگان این اعتراض که روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه برگزار شد، بازداشت طالع باقرزاده روحانی ۲۹ ساله این روستا به اتهام حمل مواد مخدر در ۱۱ فروردین را به شدت محکوم کردند.

به گزارش بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد، اهالی روستای نارداران با شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل، دولت آذربایجان را متهم به «فشار بر قشر مذهبی و مبارزه با حجاب» کردند.

این افراد همچنین خواستار آزادی افرادی شدند که که قبلا به خاطر شرکت در تجمع اعتراضی علیه «ممنوعیت حجاب در مدارس» بازداشت شده بودند.

بر اساس این گزارش، پلیس جمهوری آذربایجان واکنشی به تظاهرات نشان نداده است.
این گزارش می‌افزاید که یکی از سخنرانان این تجمع اعتراضی همچنین به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور اشاره کرده و گفته است که «دولت نمی‌تواند پیش روی انتخابات دهان دیندار‌ها را ببندد».

در این تجمع همچنین بر لزوم آزادی موسم صمداف رئیس حزب «اسلام» تاکید شد.

روز ۱۱ فروردین ماه همزمان با بازداشت باقرزاده، وزارت داخله آذربایجان اتهام وی را حمل افزون بر یک گرم هروئین و اتهام آنار ملک اوف یکی از هم روستایی‌های بازداشت شده وی را حمل یک قبضه اسلحه ماکاروف، همراه با ۴ عدد خشاب عنوان کرد. به غیر از این دو نفر، راننده شخصی باقرزاده نیز به اتهام نگهداری سلاح بازداشت شده است.

آنار قاسملی وکیل مدافع باقرزاده گفته است که روز سه شنبه، ۱۳ فروردین قرار است با موکل خود دیدار کند.

بازداشت باقرزاده در حالی است که وی ۴ ماه پیش، از بازداشت آزاد شده بود. وی به‌خاطر شرکت در تجمع اعتراضی مقابل وزارت تحصیل آذربایجان بخاطر «ممنوعیت حجاب در مدارس» بازداشت و محاکمه شده بود.

باقرزاده متولد ۱۹۸۴ است، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه قم و سپس در شهر نجف ادامه داده است.

مهرماه سال گذشته پلیس جمهوری آذربایجان ۶۵ تن از معترضان به «ممنوعیت حجاب در مدارس» این کشور را طی یک تظاهرات مقابل وزارت تحصیل بازداشت کرد. دو سال پیش دولت آذربایجان طرح «یونیفورم واحد» برای کودکان دبستانی و راهنمایی را به اجرا گذاشت؛ موضوعی که برخی مذهبیون آذربایجان و برخی روحانیان بلندپایه ایران از آن بعنوان «ممنوعیت حجاب در مدارس» یاد کرده و این اقدام را «اسلام ستیزی» عنوان کرده‌اند.

تصاویر ویدیویی از تظاهرات مذهبوین در مقابل وزارت تحصیل نشان دهنده درگیری فیزیکی میان پلیس و آنها بود، موضوعی که وزارت داخله آذربایجان اعلام کرد که ۲۰ پلیس این کشور در جریان درگیری‌ها زخمی شدند.

موسم صمد اف رهبر حزب اسلام آذربایجان که دولت این کشور آن را غیرقانونی اعلام کرده است نیز ۱۹ دی ماه سال ۸۹ به اتهام تحریک به ایجاد اغتشاش، تحریک به جهاد و بر هم زدن امنیت ملی، همچنین نگهداری سلاح و مهمات بازداشت شد.

دولت جمهوری آذربایجان به دفعات از نفوذ ایران در روستای نارداران اظهار نگرانی کرده است و پخش برنامه‌های تلویزیونی شبکه آذری زبان «سحر» وابسته به سازمان صدا و سیمای ایران را تلاشی برای «رواج افراطگرایی مذهبی در آذربایجان» عنوان کرده است. ایران این اتهمات را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG