لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

انصراف بزرگترین گروه اپوزیسیون بحرین از جلسات «گفت‌و‌گوی ملی»


«جمعبت وفاق ملی اسلامی» بزرگترین گروه شیعه اپوزیسیون بحرین انصراف خود را از شرکت در جلسات گفت‌و‌گوی ملی این کشور را اعلام کرد.

جلسات گفت‌و‌گوی ملی بحرین با دعوت حمد بن عیسی آل حلیفه پادشاه این کشور به منظور پایان دادن به تنش‌ها از دوم ژوئیه جاری آغاز شد.

گروه‌های اپوزیسیون همچون «وفاق» از آغاز جلسات گفت‌و‌گو می‌گفتند به دلیل کم بودن تعداد کرسی‌های اختصاص داده شده به آنها به هیچ وجه قادر نیستند پیشنهادهای اصلاحی خود را به تصویب برسانند. از ۳۰۰ کرسی ۳۵ کرسی به گروه‌های اپوزیسیون اختصاص داده شده است.

دولت اما در مقابل از نحوه توزیع کرسی‌ها دفاع کرد و گفت که میل دارد گفت‌و‌گو تمام بحرینی‌ها را در بر بگیرد، چه سیاسی باشند و چه نباشند.

خلیل المرزوق سخنگوی جمعیت وفاق در گفت‌و‌گو با رویترز گفت که دبیرخانه این گروه تصمیم به انصراف از شرکت در جلسات گفت‌و‌گوی ملی گرفته و این تصمیم را به منظور موافقت با آن تسلیم شورای مرکزی جمعیت کرده است.

او افزود که «وفاق» بسیار تلاش کرد که راه حل‌هایی سیاسی برای پایان تنش‌ها ارائه دهد اما همواره پاسخ رد می‌شنید.

فوریه و مارس گذشته، بحرین شاهد اعتراض‌های خیابانی معترضان بود. بیشتر تظاهر کنندگان را شیعیان تشکیل می‌دادند که خواستار برپایی نظام پادشاهی مشروطه بودند. سرانجام نیروهای امنیتی بحرینی به سوی معترضان که محل تجمع خود را «می‌دان مروارید منامه» قرار داده بودند، یورش برده و به حضور خیابانی آنها پایان دادند.

هادی الموسوی عضو گروه نماینده «جمعیت وفاق ملی اسلامی» در جلسات گفت‌و‌گوی ملی بحرین نیز در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: «ما ابتدا به منظور به نتیجه رساندن گفت‌و‌گو‌ها مشارکت در جلسات را پذیرفتیم. ملاحظه‌ها و راه حل‌های خود را نیز به ضورت شفاهی و کتبی ارائه دادیم. اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم.»

او روش‌های به کار رفته در گفت‌و‌گو را ناکارآمد و مانع از به نتیجه رساندن آن توصیف کرد و گفت که گروه «وفاق» هوادران خود را به تجمع در روز جمعه آینده دعوت کرده است.

الموسوی تاکید کرد که «جمعیت وفاق» به در بسته نرسیده است و برای دستیابی به راهکارهای ممکن به منظور حل و فصل مسالمت آمیز تنش‌ها تلاش خواهد کرد.

گروه شیعه «وفاق» پنج کرسی از ۴۰ کرسی پارلمان بحرین را در اختیار داشت. این نمایندگان در اعتراض به برخورد خشونت آمیز با تظاهر کنندگان از عضویت در پارلمان استعفا دادند.

در جریان برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان ۲۸ نفر کشته شدند که اکثر آنها از معترضان بودند. همچنین صد‌ها نفر که اکثر آن‌ها شیعه بودند بازداشت و نزدیک به دو هزار نفر از کارهای خود اخراج شدند.

از سویی عبد اللطیف المحمود رئیس گروه سنی مذهب «تجمع وحدت ملی» بحرین در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت که گروه «وفاق» به دلیل اینکه روند گفت‌و‌گو به سود آن پیش نمی‌رفت تصمیم به انصراف گرفت.

المحمود در این باره توضیح داد که اکثر حاضران با طرح‌های گروه «وفاق» مخالفت می‌کردند به ویژه در خصوص تشکیل دولت منتخب. به گفته او تشکیل چنین دولتی نیازمند جامعه‌ای حزبی است و نه جامعه‌ای مبتنی بر طوایف که در آن صورت تنش‌های مذهبی دوچندان می‌شود.

سمیره رجب عضو پارلمان بحرین تاکید کرد که جلسات گفت‌و‌گوی ملی با حضور یا غیاب گروه «وفاق» ادامه خواهد یافت و گفت انصراف این گروه شیعه از ابتدا قابل پبش بینی بود و مشارکت آنها در نتیجه فشارهای خارجی بود.
XS
SM
MD
LG