لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در بحرین


عکس مربوط به اعتراض‌های ماه فوریه در منامه است.
عکس مربوط به اعتراض‌های ماه فوریه در منامه است.
بحرین برای دومین روز پیاپی صحنه درگیری معترضان با نیروهای پلیس بود؛ این درگیری‌ها پس از مراسم خاکسپاری فردی صورت گرفت که گفته می‌شود بر اثر استنشاق گار اشک‌آور جان خود را از دست داده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز شنبه هزاران نفر از شهروندان بحرینی در مراسم تشییع جواد احمد هاشم مرهون، در جزیره ستره واقع در جنوب غربی منامه، شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است اندکی پس از خاکسپاری این جوان بحرینی، شرکت‌‌کنندگان در این مراسم با پلیس بحرین درگیر شده‌اند.

در همین حال وزارت کشور بحرین با تایید این‌درگیری‌ها، گفته است با دسته‌ای خرابکار که خیابان‌ها را مسدود کرده بودند، برخورد کرده است.

زد و خورد پلیس با شهروندان بحرینی از شامگاه پنجشنبه و پیش از مراسم تشییع جواد احمد هاشم مرهون آغاز شد و پس از خاکسپاری هم ادامه یافت.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش کرده که بسیاری از روستا‌ها و شهرک‌های شیعه‌نشین بحرین و از جمله برخی از مناطق منامه صحنه ناآرامی بوده و نیروهای ضدشورش هم در مناطق مختلف مستقر شده‌اند.

برپایه این گزارش‌ گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و سنگ میان نیروهای امنیتی و معترضان بحرینی رد و بدل شده است.

سی‌ان‌ان گزارش کرده است که درگیری‌ها در جزیره ستره شدیدتر و گسترده‌تر بوده است.

جواد احمد هاشم مرهون پس از انتقال به بیمارستان درگذشت؛ به گفته بستگان این جوان بحرینی، وی پس از آنکه نیروهای امنیتی در روز ۱۰ سپتامبر به خانه پدری‌اش گاز اشک‌آور شلیک‌ کردند دچار مشکل تنفسی شد اما از ترس آنکه ماموران امنیتی در بیمارستان دستگیرش کنند، از بستری شدن خودداری کرده بود تا اینکه پس از چند روز به بیمارستان رفت اما درمان وی ناموفق بود.

در ماه مه امسال سازمان پزشکان بدون مرز گزارشی با عنوان «از بیمارستان‌ تا زندان‌» منتشر کرد که در آن ذکر شده بود کادر پزشکی و درمانی در بحرین به صورت غیرمنصفانه‌ای از سوی نیروهای حکومتی مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین گزارش داده بود که نیروهای امنیتی زخمی‌شدگان در بیمارستان‌های بحرین را نیز دستگیر کرده‌اند.

وزارت بهداشت و درمان بحرین می‌گوید مرگ جواد احمد هاشم مرهون، به دلیل «کم‌خونی داسی‌شکل» بوده است اما خانواده وی با رد آن می‌گویند که فرزند‌شان هیچگاه نشانه چنین بیماری‌ای از خود بروز نداده بود.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که در ماه‌های اخیر مسئولان بحرینی، «بیماری» را علت مرگ چندین نفر از زندانیان طرفدار اصلاحات در این شیخ‌نشین عنوان کرده‌اند.

ماه گذشته علی جواد الشیخ، ۱۴ ساله، و از فامیل‌های جوانی که به تازگی درگذشته است، به طرز سئوال‌برانگیزی جان سپرد.

در حالی که بستگان علی جواد الشیخ می‌گویند وی در اثر اصابت گلوله گاز اشک‌آور از فاصله نزدیک جان باخته، پلیس چنین ادعایی را رد می‌کند.

آن طور که فعالان مخالف حکومت بحرین می‌گویند، از ۱۴ فوریه امسال که اعتراض‌ها آغاز شد، ۴۰ نفر کشته و شماری زیادی نیز دستگیر شده‌اند.

با اوج‌گیری ناآرامی‌ها پادشاه بحرین روز ۱۳ مارس به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

یک روز پس اعلام حالت فوق‌العاده نیروهای سعودی بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند. امارات متحده، قطر و کویت نیز به بحرین نیروهای نظامی فرستادند.

در بحرین اقلیت سنی‌مذهب بر اکثریت شیعه حکومت می‌کند و معترضان خواهان آزادی و ایفای نقش بیشتر در صحنه سیاسی این شیخ‌نشین هستند.
XS
SM
MD
LG