لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

باکو خواهان توضیح تهران درباره بازداشت دو شهروند این کشور شد


سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز طی یادداشتی به دفتر نمايندگی وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌ غرب ایران خواهان ارائه توضیح در مورد بازداشت خانم خالده خالد نویسنده و عضو انستیتوی ادبی نظامی گنجوی وابسته به آکادمی ملی علوم آذربایجان و دستیار وی شده است.

آکادمی ملی علوم آذربایجان با اظهار بی‌خبری از سفر هفته پیش خانم خالد به تبریز گفته است که با توجه به اینکه اختصاص ایشان «شهریار شناسی» است، برای انجام برخی کارهای تحقیقاتی درباره آثار و زندگی استاد شهریار به تبریز رفته باشد.

در همین زمینه واحد مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به خبرگزاری ترند این کشور گفته است که دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در شمال غرب ایران بازداشت دو شهروند آذربایجانی در شهر تبریز را تایید کرده است.

پیشتر برخی سایت‌ها از بازداشت ۶ نفر شامل دو شهروند جمهوری آذربایجان در روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت خبر داده بودند.

بر اساس گزارش‌ها این افراد در جشنی به مناسبت روز تولد مادر محمد رشیدی، فعال دانشجویی در تبریز که همزمان با روز مادر نیز بوده است، در منزل پدری این فعال مدنی حاضر شده بودند که «ماموران امنیتی ایران» به خانه وارد شده و آنها را بازداشت کرده است.

سرکنسولگری جمهوری آذربایجان با ارسال یادداشت رسمی به مقامات مربوطه در ایران، خواستار آن شدند که طرف ایرانی برای روشن شدن جزئیات بازداشت شهروندان آذربایجانی و ارائه اطلاعات در مورد محل نگهداری انها در اسرع وقت اقدام کند.

نریمان اروج علی اف معاون کنسول آذربایجان در تبریز در گفت ,گو با خبرگزاری ترند اعلام کرده است که نیروهای امنیتی ایران به صورت شفاهی دستگیری شهروندان آذربایجانی را در تبریز تایید کرده اند.

سال گذشته نیز ایران دو شاعر جمهوری آذربایجان را که برای شرکت در جشنواره شعری در مراغه به ایران سفر کرده بودند بازداشت کرد. ایران مدتی از تایید بازداشت این افراد خودداری کرد، اما بعدا شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» وابسته به سازمان صدا و سیمای ایران با پخش برنامه ای از وسایل شخصی، دوربین و موبایل های این افراد، از قول یک مقام امنیتی اتهام آنها را «جاسوسی و عکس برداری از اماکن استراتژیک» عنوان کرد.

این افراد بعد از چند ماه به‌صورت ناگهانی آزاد و تحویل دولت آذربایجان شدند.
XS
SM
MD
LG