لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

بسکتبال ايران از اردن انتقام گرفت


تيم ملی بسکتبال ايران با پيروزی مقابل اردن ضمن راهيابی به مرحله نيمه‌نهايی جام ملت‌های آسيا، انتقام شکست در دوره قبلی مقابل اين تيم که در همين مرحله رقم خورده بود را گرفت.

در ادامه بيست و هفتمين دوره مسابقات قهرمانی آسيا که به ميزبانی فيليپين در حال برگزاری است، ايران موفق شد هفتمين پيروزی متوالی خود را ثبت کند و تنها تيم بدون تا اين مرحله باشد. شاگردان مهمت بچيروويچ با نتيجه‌ای يک‌طرفه و با حساب ۹۴ بر ۵۰ از سد اردن گذشتند.

حريف ايران در نيمه‌نهايی، برنده بازی چين و تايوان خواهد بود. مصافی فوق‌العاده حساس که برنده آن بازی ضمن راهيابی به فينال، صعودش به جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا را مسجل خواهد کرد.

در اين رويداد آسيايی که غير از قطر و اردن، حتی کره جنوبی هم بازيکن آمريکايی دارد، تيم ايران با ترکيب اصلی‌اش يعنی مهدی کامرانی در پست گارد راس، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی به عنوان کاپيتان، اوشين ساهاکيان و حامد حدادی تاکنون بهترين تيم مسابقات بوده است.

از آغاز بازی جيمی باکستر ستاره آمريکايی تلاش زيادی کرد تا فاصله امتيازات دو تيم را حفظ کند. نکته منحصر به فرد در کارنامه اين بازيکن ۳۲ ساله، حضور در ليگ‌های مختلف جهان است. از آمريکا تا پرتغال، يونان، فرانسه، ايتاليا، لتونی، بلژيک، ترکيه، اسلوونی، آلمان، آرژانتين، ونزوئلا، اسرائيل و حتی پتروشيمی بندرامام ايران! سرانجام نيز عضويت در تيم ملی اردن.

باکستر اما به تنهايی نتوانست مانع از هجوم همه جانبه بازيکنان ايران شود. پرتاب‌های متعدد سه امتيازی، اختلاف را در کوارتر اول به ۲۰ امتياز رساند. ساهاکيان، آفاق، حدادی و حتی بازيکنان ذخيره مثل روزبه ارغوان با پرتاب‌های سه امتيازی، برتری فنی ايران را در امتداد مسابقه بر حريف خود ديکته کردند.

پس از افزايش اختلاف، جواد داوری جای آفاق را گرفت تا مثل ديدار قبلی مقابل قزاقستان، تيم دوم ايران در زمين شکل بگيرد و باز هم نفرات اصلی به خاطر بازی بعدی، بيشتر به استراحت بپردازند. نيکخواه بهرامی در کوارتر چهارم اصلاً به ميدان نيامد. چهار دقيقه قبل از پايان بازی هم حامد حدادی از ناحيه زانو دچار مصدوميت شد و از بازی بيرون رفت. در واپسين ثانيه‌ها اصغر کاردوست هم مصدوم شد و تا زمين خارج شود.

آرن داودی گارد راس تيم ملی ايران پس از پايان بازی گفت: «هدف ما اين است که به مقام قهرمانی دست يابيم و به عنوان تيم نخست راهی جام جهانی شويم. در بازی امروز، به شکست در دوره قبلی مقابل اردن فکر نمی‌کرديم و تمام تمرکز‌مان روی خود همين بازی بود.»

حدادی با ۲۰ امتياز، ۸ ريباند و ۳ بلاک شات امتيازآورترين بازيکن زمين معرفی شد. اوشين ساهاکيان نيز تاثيرگذارترين بازيکن ميدان بود و حامد آفاق با کسب ۱۸ امتياز، دومين بازيکن پر امتياز در ميدان. کامرانی و جمشيدی هم هرکدام ۱۱ امتياز گرفتند؛ کامرانی ۱۱ پاس منجر به گل هم داشت.

بازی ايران و اردن نخستين ديدار از مرحله يک چهارم نهايی جام ملت‌های آسيا بود. در ديگر بازی‌های اين مرحله چين به مصاف تايوان خواهد رفت. فيليپين با قزاقستان رويارو خواهد شد و قطر در برابر کره جنوبی می‌ايستد.

حامد حدادی و حامد آفاق که در مسابقه با اردن عملکرد بسيار خوبی داشتند پس از پايان بازی تست دوپينگ دادند. حدادی از سال ۲۰۰۸ در ليگ حرفه‌ای بسکتبال آمريکا، موسوم به ان بی ای بازی می‌کند و در حال حاضر عضو تيم فنيکس سانز است.

حدادی تاکنون دو دوره به عنوان ستاره مسابقات برگزيده شده و جدی‌ترين بخت کسب اين عنوان در مسابقات امسال است. تنها بازيکن آسيايی که سه بار اين عنوان را کسب کرده، يائو مينگ چينی است که در هيوستون راکتز بازی می‌کرد.

ايران سابقه دو دوره قهرمانی متوالی را در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دارد. چين با ۱۵ قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسياست.

فيليپين پنج بار قهرمان شده که آخرين بار در سال ۱۹۸۵ بوده، کره جنوبی هم دو بار روی سکوی نخست ايستاده است. غير از اين چهار کشور، فقط ژاپن سابقه قهرمانی دارد. ژاپنی‌ها دو بار مدال طلا را نصيب خود کرده‌اند که البته آخرين بار در سال ۱۹۷۱ و در توکيو بوده است.
XS
SM
MD
LG