لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

بهداد سلیمی: رضازاده مدال طلای جهانی را از من گرفت


بهداد سلیمی
بهداد سلیمی
هشتادمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در حالی به میزبانی لهستان آغاز شده که تیم ملی ایران بدون قهرمانان المپیک لندن در این رقابت‌ها حضور یافته است. موضوعی که سایت رسمی مسابقات نیز در گزارشی به آن اشاره کرده است.

سرشناسترین غایب مسابقات، بهداد سلیمی قهرمان فوق سنگین جهان و المپیک است که رکورد یکضرب جهان را نیز در اختیار دارد. سلیمی همراه با سایر ملی‌پوشان المپیکی، به خاطر تداوم اختلافات با فدراسیون وزنه برداری و سرمربی تیم ملی از ترکیب این تیم دور ماندند.

کیانوش رستمی، نواب نصیرشلال، سعید محمدپور و سجاد انوشیروانی دیگر چهره‌های صاحب نام دنیای وزنه‌برداری هستند که مانند سلیمی، فرصت حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ را از دست دادند. در غیاب این نفرات، تمرینات ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران برای آغاز کار در رقابت‌های جهانی لهستان ادامه دارد و مجید عسکری، سجاد و جابر بهروزی همراه با رسول تقیان، تمرینات خود را پیگیری می‌کنند.

پس از تلاش‌های نافرجام مسئولان مختلف و پیشکسوتان برای برطرف کردن کدورت‌ها، با تغییر دولت در ایران و انتصاب صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت ورزش، جلسه‌ای بین او و قهرمانان ناراضی برگزار شد. آنها در این نشست، تصمیم برای بازگشتشان به تیم ملی را به متولی ورزش ایران سپرده‌اند.

بهداد سلیمی با اشاره به قوانین فدراسیون جهانی می‌گوید اگر کسی یکسال در مسابقات حضور نیابد به معنای بازنشستگی موقت است. چنانچه غیبت او تداوم داشته باشد دیگر اجازه حضور در میادین را نخواهد داشت و بازنشسته تلقی خواهد شد.

قهرمان المپیک لندن که ۲۴ ساله است، به سایت شبکه ایران گفته: «این موضوع برای من خیلی مهم است. اگر در چند ماه آینده در مسابقات حضور نیابم با این مشکل روبرو خواهم شد. رضازاده می‌توانست این قضیه را جمع کند اما نکرد، حالا هم او با مدیریت ضعیفی که دارد یک مدال طلای جهان را از من گرفت، من امسال می‌توانستم رکورد بزنم.»

قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان در آنتالیا و قهرمان مسابقات جهانی ۲۰۱۱ پاریس با اشاره به ماجرای سعید علی حسینی می‌گوید: «سعی می‌کنم این مشکل را برطرف کنم اما با این وجود احتمالش وجود دارد بلایی که سر علی حسینی آمد سر من هم بیاید.»

پیش از چهره شدن بهداد سلیمی، این سعید علی حسینی بود که رکوردهای رضازاده در رده جوانان را فرو ریخت. او بخت اصلی قهرمانی فوق سنگین در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ گویانگ هم بود اما شب مسابقه اعلام شد به دلیل مصدومیت نمی‌تواند وزنه بزند.

عکسی از آرنج مصدوم او همدر خبرگزاری‌های ایران منتشر شد. سعید بعداً آن مصدومیت را جعلی خواند و گفت هادی پانزوان از مربیان اعزامی با دهان، آرنج او را می‌مکید تا کبود شود که عکس بگیرند و بگویند مصدوم شده است.

عزیز حسینی پدر سعید که خودش برنده مدال برنز آسیا در سال ۱۹۸۴است هم به ایسنا گفت: می‌‌خواهند پسرم را قربانی کنند. حتی اگر اعدامم کنند قدم عقب‌نشینی ‌نمی‌کنم. حرف‌های نگفته زیاد دارم که اگر بگویم آبروی خیلی‌ها می‌رود

در ادامه، خبر محرومیت مادام‌العمر سعید علی حسینی منتشر شد؛ او نیز گفت در اردوی تیم ملی با اطلاع رضازاده به او و سلیمی، داروهای غیرمجاز تجویز می‌شده است.

سعید با اشاره به ماجرای محرومیت ۹ وزنه‌بردار ایران در سال ۲۰۰۶ گفت: «سازمان تربیت بدنی و کمیته المپیک دست به دست هم دادند تا رضازاده محروم نشود. در اردوی اردبیل به ما آمپول انسولین، تستسترون و سوماتروپین می‌زدند. این‌‌ همان بلایی است که سر خیلی از وزنه‌برداران آمده و آنها دچار دیابت شده‌اند. آقای ژنیا کمک مربی بلغاری تیم ملی به جای رضازاده نمونه ادرار داده بود، وگرنه رضازاده هم مثل ۹ نفر دیگر محروم می‌شد.»

حسین رضازاده تمام اظهارات سعید علی حسینی را در خبرگزاری‌ها تکذیب کرد. این قهرمان جوان نیز که از او به عنوان اعجوبه وزنه برداری جهان یاد می‌شد، ناگزیر در سن ۲۲ سالگی بازنشسته شد.
XS
SM
MD
LG