لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

اعلام وضعیت قرمز در پکن برای آلودگی هوا


پکن در ماه جاری میلادی
پکن در ماه جاری میلادی

روز دوشنبه مقامات شهر پکن نخستین بار وضعیت آلودگی هوای این شهر را قرمز اعلام کردند.

تعطیلی مدارس و محدودیت فعالیت کارخانجات و عبور و مرور از جمله تدابیر مسئولان چینی برای عبور از این وضعیت است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هشدار که شدیدترین هشدار در این مورد در بیش از دو سال گذشته است بدین معنی است که مسئولان شهر، این وضعیت را برای بیش از سه روز متوالی پیش‌بینی کرده‌اند.

بیش از دو سال است که مقام‌های چینی وضعیت هوا در پکن را به چهار سطح تقسیم کرده‌اند. قرمز بالاترین سطح هشدار است.

دفتر حفاظت محیط زیست وابسته به شهرداری پکن گفت این هشدار صادر شده است تا «از سلامت عمومی مراقبت کرده و آلودگی شدید هوا را کاهش دهد.»

جاس للیفلد شیمی‌دان موسسه ماکس پلانک در آلمان در مقاله‌ای که در مجله نیچرمنتشر کرده است می‌گوید ۱٫۴ میلیون نفر هر ساله بر اثر آلودگی در چین دچار مرگ زودرس می‌شوند.

میزان ریزگردها با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون، موسوم به پی‌ام ۲٫۵، روز دوشنبه به ۳۰۰ میکروگرم در هر متر مکعب افزایش یافت و انتظار می‌رود تا با ورود جبهه هوای سرد در روز پنجشنبه باز هم افزایش یابد. سازمان جهانی بهداشت مقدار حداکثر مجاز را ۲۵ تعیین کرده است.

علاوه بر تعطیلی مدارس و کنترل تردد خودروها به‌صورت یک روز در میان بر مبنای زوج و فرد بودن شماره پلاک، دسته‌ای از دیگر محدودیت‌ها نیز برای کاهش آلودگی و ذرات معلق در این شهر ۲۲٫۵ میلیون نفری اعمال می‌شوند. مسئولان می‌گویند افزایش تعداد قطارهای شهری و اتوبوس‌ها می‌تواند بار اضافی را از حمل و نقل شهری بردارد.

این بار دوم در ماه جاری است که ادامه افزایش مه دود باعث آلودگی شدید در پکن شده، به طوریکه مقدار پی‌ام ۲٫۵ در حومه شهر به ۹۷۶ میکروگرم رسیده است. پکن در طول ماه نوامبر در پوششی از مه دود بوده است، زمانیکه مصرف برق به دلیل سرمای غیر معمول هوا افزایش یافت.

اگرچه آلودگی در پایتخت در ۱۰ ماه نخست سال تا حدی بهبود یافته، اما مه دود غلیظ که از فواصل دور نیز دیده می‌شود مدارس را مجبور کرده فعالیت‌های بیرونی را متوقف کنند و حتی به دلیل کاهش دید باعث بسته شدن برخی بزرگراه‌ها شده است.

پیش از این نیز مه دود غلیظ در برخی مواقع بیش از سه روز متوالی دوام داشته است. اما وضعیت به گونه‌ای نبود که وضعیت قرمز اعلام شود. وضعیت قرمز برای زمانی است که وضعیت هشدار بیش از ۷۲ ساعت متوالی با پی‌ام ۲٫۵ بیش از ۲۰۰ میکروگرم در هر متر مکعب ادامه داشته باشد.

آلودگی هوا در چین به سلامت عمومی لطمه شدیدی زده است. جاس للیفلد شیمی‌دان موسسه ماکس پلانک در آلمان در مقاله‌ای که در مجله نیچرمنتشر کرده است می‌گوید ۱٫۴ میلیون نفر هر ساله بر اثر آلودگی در چین دچار مرگ زودرس می‌شوند.

نیروگاه‌های زغال سنگ سوز، گازهای خروجی خودروها، ساخت و ساز و کارخانجات عوامل اصلی آلودگی به شمار می‌روند. چین بزرگترین تولیدکننده آلاینده کربن در جهان است. این کشور قصد دارد نیروگاه‌های زغال سنگ سوز خود را تا پنج سال آینده بهبود دهد و می‌گوید آلاینده‌ها در این کشور در سال ۲۰۳۰ به حداکثر می‌رسند و پس از آن کاهش می‌یابند.

در حالیکه استانداردهای آلایندگی سختگیرانه شده‌اند و سرمایه‌گذاری زیادی در انرژی‌های خورشیدی، بادی، و دیگر انرژی‌های تجدید پذیر انجام شده است، چین هنوز بیش از ۶۰ درصد به زغال سنگ برای تولید برق وابسته است.

XS
SM
MD
LG