لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

واکنش‌ گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی به انفجار بیروت


محل انفجار بمب در جنوب بیروت
محل انفجار بمب در جنوب بیروت
شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف لبنانی روز پنجشنبه به انفجار بیروت واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

انفجار روز پنجشنبه در جنوب بیروت، به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن دستکم ۶۰ نفر منجر شد. منابع امنیتی و وزارت کشور لبنان گفته‌اند که به احتمال زیاد یک فرد انتحاری عامل این انفجار بوده است. این بمب در منطقه تحت کنترل حزب‌الله منفجر شد.

به گزارش رسانه‌های لبنان، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای با محکوم کردن انفجار، تاکید کرد که در این حادثه، هیچ یک از اعضایش هدف قرار نگرفته‌اند و این انفجار، کور بوده است.

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان در بیانیه‌ای گفت: «دست تروریستی که به منطقه حومه جنوبی بیروت حمله کرده است‌‌ همان دستی است که در دیگر مناطق لبنان دست به جرم و جنایت می‌زند.»

نجیب میقاتی نخست وزیر مستعفی لبنان هم با محکوم کردن این انفجار گفت: «آتش در بیش از یک منطقه لبنانی شعله‌ور است و به نظر می‌رسد اوضاع رو به وخامت بیشتر پیش می‌رود. برای جلوگیری از این روند باید همگان زبان مقابله‌جویی را کنار گذاشته و با زبان تفاهم با یکدیگر سخن بگویند.»

تمام سلام که مامور تشکیل دولت لبنان شده است در بیانیه‌ای تنها راه پاسخ به این «توطئه‌ها» را هوشیاری و پایبندی «حکیمانه به وحدت ملی» دانسته است.

سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان بی‌گناه در حومه جنوبی بیروت قربانی جنایت‌های تروریستی شده‌اند که از ماه‌ها پیش آنها را هدف قرار داده است. آنها در عین حال قربانی جنگ‌های خارجی به ویژه جنگ سوریه هستند که لبنانی‌ها به ویژه فرزندان حومه جنوبی بیروت، هیچ سودی برای مشارکت در آن یا توجیه آن ندارند.»

علامه علی فضل‌الله هم تاکید کرده است که انفجار پنجشنبه منطقه ضاحیه باید انگیزه‌ای برای لبنانی‌ها به منظور وفاق ملی و تشکیل دولتی با هدف حل و فصل پرونده‌های پیچیده امنیتی، سیاسی و اقتصادی ایجاد کند.

محمد رشید قبانی مفتی لبنان هم گفته است: «انفجار حومه جنوبی بیروت پیام تروریستی جدیدی است که لبنان و لبنانی‌ها هزینه آن را به دلیل اختلافاتشان می‌پردازند، اختلافاتی که برای ایجاد فتنه مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.»

فواد سنیوره رئیس ائتلاف ۱۴ مارس با محکوم کردن انفجار بیروت، «گروه‌های تکفیری» را عامل آن دانسته است. او از همه لبنانی‌ها خواسته است برای «خروج از این تونل تاریک» چاره‌ای بیندیشند.

گروه امل هم با محکوم کردن «انفجار تروریستی ضاحیه»، هدف از این انفجار‌ها را «از میان بردن امنیت و ثبات لبنان و همچنین زندگی مسالمت‌آمیز مردم لبنان با همه گرایش‌های دینی و سیاسی خود» توصیف کرده است.

در ماه‌های اخیر، این سومین انفجاری است که در منطقه حومه جنوبی بیروت روی می‌دهد. آخرین انفجار‌ها در این منطقه انتحاری بود که سفارت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد و در آن رایزن فرهنگی ایران کشته شد.

هفته گذشته نیز انفجاری در مرکز گردشگری بیروت روی داد که طی آن محمد شطح نماینده پارلمان لبنان از گروه ۱۴ مارس، ائتلاف منتقد حزب‌الله، ترور شد. در آن انفجار هم ۶ نفر کشته شدند.

به جز انفجارهای ضاحیه، در ماه‌های پیش دو انفجار در مناطق سنی‌نشین شهر طرابلس روی داد که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG