لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

چرا سیاه‌مستی فراموشی می‌آورد


 Der Säufer 1804
Der Säufer 1804

اگر از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرده‌اید و احیانا بعضی وقت‌ها زیاده روی هم، ممکن است تجربه فراموشی موقت هم داشته باشید. فراموشی موقت، به این معناست که فرد تمام یا بخشی از اتفاقاتی را که در زمان نوشیدن الکل افتاده است، به یاد نمی‌آورد.

به گزارش مدیکال دیلی، با آنکه فراموشی موقت برای کسانی که الکل (آن هم به میزان زیاد) می‌نوشند، تجربه شایعی است، اما ما چیز زیادی درباره چرایی آنها و همینطور تاثیر دراز مدت آنها بر فرد نمی‌دانیم. اما به تازگی یک تحقیق جامع به بررسی تحقیقات انجام شده قبلی درباره تجربه فراموشی موقت در اثر نوشیدن الکل می‌پردازد. این بازنگری توسط «جامعه تحقیقات در مورداعتیاد به الکل» انجام شده است که روشنگری‌های تازه‌ای در خصوص تجربه فراموشی موقت به دست می‌دهد.

این بازنگری شامل بررسی ۲۶ تحقیق انجام شده در خصوص فراموشی موقت در اثر نوشیدن الکل است که در پنج سال گذشته انجام شده است. یکی از دستاوردهای این تحقیق نشان می‌دهد که میزان الکل مصرفی تنها یک عامل برای پدیدآمدن فراموشی موقت است. در حقیقت ویژگی‌های زیستی بدن افراد مختلف عامل بسیار مهم‌تری در فراموشی موقت است. برای همین است که در میان افرادی که به یک اندازه الکل می‌نوشند، همه تجربه فراموشی موقت را ندارند. بلکه اغلب یک نفر است که سیاه مست می‌شود هیچ چیز را از شب قبل به خاطر نمی‌آورد.

اما در کنار علت روی دادن این فراموشی موقت، این تحقیق به بررسی اثرات آن هم می‌پردازد.

اغلب در زمان فراموشی موقت که در اثر نوشیدن الکل اتفاق می‌افتد، فرد دست به رفتار پرخطری می‌زند که ممکن است سلامت جسمی و روانی‌اش را به طور جدی به خطر بیاندازد. همینطور ممکن است دوستی‌ها را از بین ببرد. هرچند این تحقیق می‌گوید که این فراموشی‌های موقت ممکن است در طولانی مدت تخریب‌های روانی بسیار جدی را برای فرد به همراه داشته باشند و باعث بروز علایم جدی بیماری‌های روانی شوند.

فراموشی موقت وقتی اتفاق می‌افتد که میزان الکل خون (blood alcohol level) بیش از حد بالا می‌رود. بخشی از مغز که در هیپوکامپوس واقع است، به مصرف الکل حساس است. این بخش مغز مسئول شکل دادن به خاطرات ماست. میزان بالای الکل توانایی هیپوکامپوس برای ثبت خاطرات را کاهش می‌دهد. این به این معناست که فراموشی موقت لزوما به این معنا نیست که ما خاطرات زمان نوشیدن را «فراموش» کرده‌ایم، بلکه درست‌تر این است که بگویم خاطرات در آن زمان شکل نگرفته‌اند.

با آنکه این بازنگری، حقایق تازه‌ای را از مسئله فراموشی موقت در اثر نوشیدن الکل به محققان می‌دهد، اما دانشمندان عقیده دارند که هنوز تحقیقات بسیار بیشتری برای درک کامل آن و همینطور تاثیرات کوتاه و دراز مدت آن لازم است.

XS
SM
MD
LG