لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

بی پی: افزايش ذخاير گاز ايران به بیش از ۳۳ تريليون متر مکعب


پارس جنوبی
پارس جنوبی
شرکت بريتيش پتروليوم در تازه‌ترين گزارش سالانه خود تحت عنوان «بازبينی آماری انرژی جهان» می‌گويد که ايران اولين جايگاه را از لحاظ ذخاير ثابت شده گاز جهان در اختيار دارد.

بر اساس اين گزارش ۴۶ صفحه‌ای از وضعيت انرژی جهان که دوشنبه ۲۶ خرداد ماه منتشر شده و در برگيرنده آمارها تا پايان سال ۲۰۱۳ است، ذخاير تثبيت شده گاز ايران در سال گذشته ميلادی با ۲۰۰ ميليارد متر مکعب افزايش نسبت به سال ۲۰۱۲ به ۳۳ تريليون و ۸۰۰ ميليارد متر مکعب رسيده است.

اين مقدار از گاز برابر ۱۸.۲ از کل ذخاير گازی جهان است، به عبارتی ايران حدود يک‌پنجم از کل ذخاير گازی جهان را در اختيار دارد. با اين حال، توليد و مصرف گاز ايران در وضعيت مناسبی قرار ندارد.

بر اساس اين گزارش، توليد گاز ايران در سال گذشته ۱۶۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون متر مکعب بوده که ۱۶۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون آن به مصرف داخلی رسيده است.

اين در حالی است که ايران بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ متعهد به صادرات سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه است.

گزارش بی پی می‌گويد که ايران طی سال ۲۰۱۳ کمی بيش از ۵ ميليارد متر مکعب گاز از ترکمنستان و ديگر کشورهای عضو سابق اتحاديه جماهير شوروی (جمهوری آذربايجان) وارد کرده است. ايران هشت ميليارد و ۷۰۰ ميليون مترمکعب گاز به ترکيه و ۷۰۰ ميليون متر مکعب به کشورهای عضو سابق اتحاديه جماهير شوروی (ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان) صادر کرده است.

با اين حساب ايران در سال گذشته تنها ۴.۴ ميليارد متر مکعب صادرات خالص گاز داشته است، در حالی که حجم صادرات جهانی گاز طبيعی و مايع در همين دوره زمانی بيش از يک هزار و ۳۵ ميليارد متر مکعب بوده است.

وضعيت نفت ايران

اين گزارش می‌گويد که ذخاير ثابت شده نفت ايران در سال گذشته ۱۵۷ ميليارد بشکه ارزيابی شده است که نسبت به سال قبل آن افزايش نيافته است. ذخاير نفت ايران برابر ۹.۳درصد از کل ذخاير نفت جهان است. ايران چهارمين دارنده ذخاير نفتی جهان بعد از ونزوئلا، عربستان و کانادا است.

اين گزارش مشخصا به رقم توليد «نفت خام» کشورها اشاره نکرده است و آمار توليد نفت شامل مجموع توليد نفت خام، نفت شيل، قير شن، مايعات طبيعی گاز (ان جی ال) و ميعانات گازی است. شرکت بی پی ارزيابی کرده است که کل توليد نفت ايران شامل مجموع محصولات ياد شده در سال گذشته روزانه سه ميليون و ۵۵۸ هزار بشکه بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۹۸۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

گزارش‌های ماهانه اوپک که مشخصا توليد نفت خام ايران را منتشر می‌کند حاکی از توليد روزانه حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت است که نسبت به سال ۲۰۱۰ بيش از ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.

اين گزارش همچنين می‌گويد که «ظرفيت» پالايشگاهی ايران در سال ۲۰۱۳ با بيش از ۴ درصد افزايش به يک ميليون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز رسيده است، اما اشاره‌ای به «توليد واقعی» محصولات نفتی ايران نکرده است.

اين گزارش همچنين می‌گويد که ايران در سال گذشته «معادل» ۹۰۰ هزار تن نفت، توليد برق هسته‌ای داشته است. اين رقم در سال قبل آن معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام بود.

کل توليد انرژی هسته‌ای جهان در همين دوره معادل بيش از ۵۶۳ ميليون تن نفت خام بوده است که نسبت به سال قبل آن حدود ۹ دهم درصد افزايش يافته است. اين برای اولين بار از سال ۲۰۱۰ است که توليد انرژی هسته‌ای در جهان افزايش نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG