لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

ابراهیمی: بحران سوریه کل منطقه را با خطر مواجه کرده است


اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت بحران این کشور کل منطقه را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابراهیمی که روز دوشنبه ۳ مهر در کنفرانسی خبری پس از ارائه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که برای تکمیل ایده‌های خود که به شورای امنیت ارائه خواهد داد، به منطقه باز خواهد گشت.

ابراهیمی تاکید کرد که هنوز هیچ طرح و ایده مشخصی ندارد. او ادامه داد که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان فرستاده پیشین سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه و همچنین تصمیم ‌های کنفرانس گروه تماس در ژنو، بخشی نقشه راهی خواهند بود که برای حل و فصل بحران سوریه ارائه خواهد داد.

او با تاکید بر اینکه بحران سوریه روز به روز تشدید می‌شود، گفت که این وضعیت کل منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

او خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان آنچه که در دمشق، قاهره و اردوگاه‌های آوارگان سوری در اردن و ترکیه دیده و شنیده، قرار داده است. ابراهیمی تاکید کرد که بار دیگر به شورای امنیت خواهد آمد تا ایده‌هایش درباره آنچه باید انجام شود را عرضه کند.

وی هفته پیش به سوریه رفت و با مقام‌های این کشور از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه و شماری از چهره‌های اپوزیسیون دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او سپس در قاهره با مقام‌های اتحادیه عرب و بخشی دیگر از اپوزیسیون سوریه دیدار کرد. پس از آن به اردوگاه‌های آوارگان سوری در ترکیه و اردن سرکشی کرد. در اردوگاه آوارگان سوری در اردن ابراهیمی با تظاهرکنندگان خشمگینی روبرو شد که او را به تمدید مهلت نظام بشار اسد «برای کشتار هرچه بیشتر» متهم می‌کردند.

ابراهیمی گفت که چین و روسیه او را برای دیدار از این کشورها دعوت کرده‌اند؛ وی اظهار داشت از این رو تلاش خواهد کرد به همه کشورهایی که «منافع، نفوذ یا هردو» را در سوریه دارند، برود.

نماینده سازمان ملل همچنین از بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای یکپارچه کردن معترضان سوریه ابراز نا‌خرسندی کرد.

ابراهیمی درباره گزارش‌هایی که از حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران در سوریه حکایت می‌کند گفت که در خیابان‌های دمشق گشت نزده تا در این باره نظر دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه در جلسه شورای امنیت نسبت به قرار گرفتن این کشور در بحران شدید غذایی هشدار داد.

به گفته دیپلمات‌هایی که در جلسه حضور داشتند، ابراهیمی اظهار داشت که دولت سوریه مدعی است که حدود ۵ هزار خارجی در کنار معترضان با نیروهای دولتی می‌جنگند و دمشق هر روز بیشتر بر این باور تاکید می‌کند که «با توطئه‌ای خارجی روبرو است.»

او تاکید کرد که شکنجه کردن زندانی‌ها به «مساله‌ای عادی» در سوریه تبدیل شده و سوری‌ها از مراجعه به بیمارستان‌های تحت کنترل نیروهای دولتی، بیم دارند.

او خاطرنشان کرد که حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در سوریه از منازل خود فرار کرده‌اند و این کشور با کاهش شدید مواد غذایی روبرو است.
XS
SM
MD
LG