لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

«برزیل قصد ندارد در مساله ایران میانجیگری کند»


آنتونیو پاتریوتا
آنتونیو پاتریوتا
وزیر امور خارجه برزیل گفت که این کشور قصد ندارد در مورد بحران هسته‌ای ایران نقش میانجی را ایفا کند ولی این کشور هنوز هم معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای حل این بحران است.

آنتونیو پاتریوتا که اوایل ماه ژانویه و همزمان با آغاز ریاست جمهوری دیلما روسف به مقام وزیر امور خارجه برزیل منصوب شده است گفت که موفقیت تحریم‌های سازمان ملل متحد و تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران برای تغییر سیاست هسته‌ای آن کشور جای بحث دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو پاتریوتا در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری روز چهارشنبه و هنگام دیدار از شهر بروکسل گفت: «ما طرفدار دیپلماسی هستیم و موفقیت تحریم‌های اخیر برای حصول به نتیجه مورد نظر واقعا جای بحث دارد.»

دولت برزیل در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران همواره طرفدار مذاکره بوده است.

سال گذشته دولت برزیل همراه با ترکیه با میانجیگری خود توانستند با دولت ایران بر سر معاوضه بخشی از سوخت هسته‌ای آن کشور به توافق برسند.

این توافق از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رد شد.

پس از آن به هنگام رای‌گیری اعضای شورای امنیت در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران دولت برزیل همراه با ترکیه که هر دو از اعضای غیر دائم شورای امنیت هستند به طرح پیشنهادی آمریکا رای منفی دادند که این موضوع خشم آمریکا را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای پاتریوتا وزیر خارجه برزیل گفت که با توجه به ادامه غنی‌سازی در ایران این مسئله هر گونه مذاکره ای را در آینده دشوار خواهد کرد.

وی تاکید کرد که «اکنون برای مداخله ما در این موضوع به شکلی مشابه با اقدام میانجیگرانه سال گذشته تا حدی زودرس است ولی در عین حال دولت برزیل تمام کانال‌های تماس و گفتگو را در این زمینه باز نگاه داشته است.»

رویترز به نقل از برخی کارشناسان می‌افزاید آنتونیو پاتریوتا که قبلا سفیر برزیل در آمریکا بوده است درمورد مسائل بین‌المللی و از جمله بحران هسته‌ای ایران احتمالا سیاست ملایم‌تری را در پیش خواهد گرفت و از تشدید اختلافات در این زمینه با واشنگتن پرهیز خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG