لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

گزارش رادیو فردا از شهر بورگاس پس از انفجار در اتوبوس اسرائیلی‌ها


فرودگاه بلغارستان
فرودگاه بلغارستان
روز چهارشنبه در شهر بورگاس بلغارستان در یک اتوبوس گردشگران اسرائیلی انفنجاری روی داد که در پی آن چند نفر کشته و زخمی شدند.

مراد و یسی، خبرنگار رادیو فردا، که در شهر بورگاس بسر می برد، پس از این انفجار می‌گوید:

وضعیت شهر و اطراف شهر عادی است چون شهر توریستی است، ولی در فرودگاه تدابیر امنیتی تشدید شده است.

زمانی که انفجار رخ داد آمبولانس‌ها رفت و آمد داشتند و پلیس نیز تدابیر امنیتی اتخاذ کرده و برنامه‌های تلویزیون بلغارستان هم بیشتر به اخبار مربوط به این حادثه می‌پردازد. اما وضعیت شهر به هم ریخته نیست و در مناطق توریستی شهر هنوز وضعیت عادی است.

گفت‌وگو با مراد ویسی درباره انفجار بلغارستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم

این اتفاق در کدام منطقه از شهر رخ داده و آیا به مرکز توریستی شهر نزدیک بوده است یا نه؟

فرودگاه بورگاس در یک کیلومتری شهر بورگاس و در فاصله ۲۰ کیلومتری منطقه توریستی سانی بیچ است. شهر بورگاس در ۱۰۰ کیلومتری وارنا در دریای سیاه قرار دارد که شاید برای ایرانی‌ها آشناتر است.

اینجا هم طبق معمول مسافران بعد از خروج از ترمینالی که بارها را تحویل می‌گیرند، وارد محوطه پارکینگ می‌شوند. در پارکینگ حدود ۴۰ یا ۵۰ اتوبوس توریستی قرار دارد که توریست‌های هتل‌های مختلف را جابه جا می‌کنند و گویا انفجار در یکی از این اتوبوس‌ها رخ داده که حامل توریست‌های اسراییلی بوده است.

با این که فرودگاه بورگاس کوچک است اما بسیار شلوغ است و پروازهای زیادی دارد. در این فرودگاه کوچک با سالنی حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر، حدود ۵۰ اتوبوس در دو ردیف در محوطه پارک کرده بودند و در واقع نسبت به اندازه فرودگاه تعداد اتوبوس‌ها بسیار زیاد است و انفجار هم در یکی از همین اتوبوس‌ها رخ داده است.

شهر بورگاس چه طور شهری است و در کدام بخش از بلغارستان قرار دارد؟

بلغارستان در غرب دریای سیاه و در نزدیکی ترکیه است و منطقه بورگاس در سه ساعتی مرز ترکیه قرار دارد. بلغارستان بعد از فروپاشی بلوک شرق در منطقه بورگاس سرمایه گذاری زیادی انجام داده است با ساخت و سازهای بسیار، هتل‌های زیاد و امکانات توریستی.

در واقع منطقه بورگاس و وارنا بار توریسم بلغارستان را بر دوش دارند که در سال‌های اخیر هم رونق بیشتری یافته و از منطقه خاورمیانه، روسیه و اروپا توریست‌ها به اینجا می‌آیند و این کشور توانسته تنوع زیادی از توریستها را به خود جلب کند.

اسراییل جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده به دست داشتن در این انفجار ولی جدا از مسایل سیاسی، توریست‌های اسراییلی و ایرانی در بورگاس دارند از تعطیلات خود استفاده می‌کنند. آیا تحلیلی از توریست‌های این دو کشور شنیدید؟

اینجا فضای دوستانه‌ای وجود دارد و حتی توریست‌های ایرانی و اسراییلی را با هم اشتباه می‌گیرند. فضا کاملا معمولی و عاری از سیاست است و مردم می‌آیند تا چند روز استراحت کنند.

فضای آرامی است و تنش‌های سیاسی که بین دولت‌ها وجود دارد در این فضا دیده نمی‌شود. حتی اکنون که این انفجار رخ داده و تلویزوین هم اخبار را پوشش می‌دهد، در سطح شهر و منطقه توریستی هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG