لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

افزایش دوباره بهای خودرو در ایران


قیمت انواع محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و قیمت محصولات شرکت خودروسازی سایپا نیز ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مهر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است. براساس این مجوز، ایران خودرو قیمت محصولات خود را به طور میانگین ۱۰ درصد افزایش خواهد داد، ضمن اینکه گروه خودروسازی سایپا به طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ درصد محصولات خود را افزایش و آن را به نمایندگی‌های خود ابلاغ کرد.

عزیز اکبریان نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هفتم شهریورماه به خبرگزاری مهر گفته بود که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به دلیل بدهی‌های سنگین ۸ ماهه به صد‌ها شرکت قطعه ساز، شروع به تعدیل نیروهای خود کرده‌اند.

به گفته وی، شورای پول و اعتبار تلاش می‌کند با تخصیص وام‌های ۵۰۰ میلیارد تومانی برای سایپا و ایران خودرو، مانع از بیکاری دو میلیون کارگر شود.

افزایش کنونی قیمت انواع محصولات دو شرکت عمده خودروسازی در ایران در حالیست که بر اساس گزارش‌ها از بازار تهران، قیمت پژو «۲۰۷ آی» که نزدیک به ۳۶ میلیون تومان معامله می‌شد، فقط طی یک روز، یعنی روز دوشنبه سوم مهرماه با دو میلیون تومان افزایش، به مرز ۳۸ میلیون تومان رسیده بود.

در همین زمینه وبسایت خبر آنلاین طی گزارشی در سوم مهرماه نوشت که خودروی پژو «۲۰۷ آی» در تابستان سال گذشته و در چهارماه پیش، موجی از افزایش قیمت را شاهد بوده و از قیمت معرفی شده تاکنون، نزدیک به ۱۰ میلیون تومان، گران شده است.

جلال ریخته‌گر قدیمی رئیس پیشین صنف نمایشگاه ‌داران و فروشندگان خودرو نیز ۲۴ شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد که قیمت انواع خودرو از فروردین ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۱ «نزدیک به ۳۵ درصد» افزایش داشته است و افزود: «محدودیت واردات، افزایش قیمت دلار و کاهش تولید داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است».

اوج‌گیری قیمت دلار در بازار آزاد از ۱۳۰۰ تومان در اول سال جاری میلادی به ۳۶۰۰ تومان در هفته گذشته، امتناع شرکت‌های خودروسازی خارجی از تحویل برخی قطعات ماشین‌ها به ایران به خاطر تحریم‌های بین المللی و عدم تخصیص یارانه‌های در نظر گرفته شده برای بخش صنعت باعث شده است که برخی از واحدهای تولیدی خودروسازی ایران به تعطیلی کشیده شود، یا تولیدات به نحو چشمگیری کاهش یابد.

انجمن خودروسازان ایران مردادماه اعلام کرده بود که تولید خودرو در ایران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش تولیدات داخلی خودرو در حالی است که بر اساس گزارش‌ها و اظهارات برخی نمایندگان مجلس، در پنج ماه نخست امسال ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

در همین زمینه، خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، ۱۷ مهرماه با استناد به آمار کمرگی گزارش داد که تنها در دو ماه مرداد و شهریور سال جاری بالغ بر ۷۳۵۱ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی ۱۶۲.۷میلیون دلار وارد کشور شده است.

این خبرگزاری می‌افزاید که «نکته جالب اینجاست که ۷۸ درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده است».

خبرگزاری ایسنا می‌افزاید که طی مدت یاد شده خودروهای فوق لوکسی مانند مازراتی و پورشه بعد از تامین ارز مورد نیاز دولتی وارد کشور شده‌اند. این در حالی است که واردات چنین خودروهایی حتی به پنج درصد جامعه هم مربوط نمی‌شود.

ایسنا می‌نویسد که «جالب‌تر از اختصاص بدون مشکل ارز به واردکنندگان خودرو این نکته است که حاشیه سود فروش خودروهای وارداتی در بازار ایران نیز بسیار بالاست و برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که واردکنندگان خودرو از بابت فروش بعضی مدل‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سود به جیب می‌زنند».
XS
SM
MD
LG