لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

ثابت ماندن میزان آلودگی‌های کربنی برای سومین سال پیاپی


نیروگاه زغال سنگی در چین؛ عکس از کوین فرایر برنده جایزه ورلد پرس فوتو
نیروگاه زغال سنگی در چین؛ عکس از کوین فرایر برنده جایزه ورلد پرس فوتو

برپایه یک پژوهش تازه، میزان کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی در سه سال گذشته بیشتر نشده و تقریبا ثابت مانده است. امادانشمندان می‌گویند با اینکه این «کمک بزرگی» برای مبارزه با گرمایش زمین است اما هنوز راه درازی در پیش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میزان دی‌اکسیدکربن (که نقش بزرگی در گرمایش زمین دارد) از سال ۲۰۱۵ میلادی تقریبا در رقم ۳۶.۳ میلیارد تن ثابت مانده است و در انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ فقط اندکی، یعنی دو دهم درصد افزایش پیدا کند.

در گزارش پروژه «بودجه جهانی کربن»، آمده است: «این سال سومی است که میزان کربن موجود در هوا بیشتر نشده است و با توجه به رشد قوی اقتصادی (در سراسر جهان) این امر بی‌سابقه است.» کارشناسان یکی از دلایل مهم این امر را کم شدن استفاده از سوخت زغال سنگ در چین می‌دانند.

اما برای اینکه میزان کربن به دوران قبل از انقلاب صنعتی برسد، فقط ثابت شدن میزان آن کافی نیست بلکه باید هر سال ۹ دهم درصد از میزان تولید آن کم شود تا این هدف در سال ۲۰۳۰ به تحقق بپیوندد.

در این گزارش که برای ارائه در کنفرانس جهانی وضع آب و هوای زمین در مراکش آماده شده، آمده است با آنکه میزان کربن در هوا ثابت مانده اما بر میزان گازهای گلخانه‌ای افزوده شده و میزان آن از ۲۳ GtCO2 (واحد اندازه‌گیری گاز. یک Gt معادل یک میلیارد تن است) به ۲۵ GtCOt رسیده است.

متخصصان می‌گویند که از سال ۱۸۷۰ میلادی ۲.۷۵ Gt CO2 به هوای موجود در جو کره زمین اضافه شده است. در سال ۲۰۱۶ به تنهایی ۴۰ GtCO2 گاز کربن به هوا اضافه شده است.

در کنفرانس جهانی پاریس که سال گذشته به قصد یک حرکت جهانی برای کم کردن گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرمایش هوای زمین برگزار شد، کشورهای جهان متعهد شدند که میزان گرمایش دمای زمین را به زیر دو درجه سانتیگراد برسانند.

در این گزارش آمده است که تا به حال دو سوم سهمیه‌ای را که برای نگاه داشتن این افزایش به زیر دو درجه سانتیگراد لازم است، مصرف شده است. اگر میزان این گازها با همین سرعت ادامه یابد بقیه این سهمیه هم تا کمتر از سی سال آینده مصرف می‌شود.

کم کردن از میزان سوخت‌های فسیلی و به‌ویژه زغال سنگ یکی از تعهدات کشورهای جهان در کنفرانس پاریس بود. تعهدی که چین، به عنوان بزرگترین آلوده‌کننده هوای زمین، به آن پایبند مانده است، اما با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای، مشخص نیست که آیا این کشور به تعهداتش در این زمینه وفادار خواهد ماند یا نه. ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که آمریکا از این توافقنامه بیرون خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG