لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان دستگیر شد


وزارت کشور جمهوری آذربایجان خبر از دستگیری رهبر حزب اسلامی آذربایجان داده است.

وزارت کشور آذربایجان می‌گوید، اطلاعاتی مبنی بر تحریک به ایجاد اغتشاش، تحریک به جهاد و بر هم زدن امنیت ملی، توسط «محسن صمد اف» رهبر حزب «اسلام» آذربایجان به دست آورده است.

بنا بر همین گزارش، اداره مبارزه با جنایات سازمان یافته جمهوری آذربایجان اعلام کرده است طی عملیاتی سه عدد خمپاره و هفت قبضه سلاح به همراه جزوات تندروی مذهبی را از مغازه و منزل محسن صمد اف و عنایت صمد اف معاون و پسر عموی وی کشف و ضبط کرده است. نامبردگان هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

دستگيری رهبر حزب «اسلام» جمهوری آذربايجان با واکنش رسانه‌های ايران مواجه شده است. سايت تابناک با استناد به خبرگزاری «آران» در باکو نوشته است که محسن (موسم) صمد اف، رهبر حزب اسلام آذربايجان در ۴۰ روز گذشته نقش اصلی مقابله با سياست اخير دولت آذربايجان مبنی بر ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه را بر عهده داشته است.

«مجلس عالی حزب اسلام جمهوری آذربايجان» در نشست سراسری خود در باکو سياست های «دين ستيزی و حجاب‌ستيزی» دولت را محکوم نموده بود.

چندی پیش، رهبر حزب غيرقانونی اعلام شده «اسلام» جمهوری آذربايجان در مصاحبه با شبکه آذربايجانی‌زبان سحر وابسته به شبکه خبر جمهوری اسلامی ايران، شخص رئيس جمهور آذربايجان را مسئول «مشکلات ايجاد شده» در خصوص حجاب معرفی کرده بود.

شبکه خبری برون‌مرزی پرس تی‌وی نيز گزارش داده است که نيروهای امنيتی عصر جمعه (۱۷ دی) پس از توقف خودروی حامل رئيس حزب اسلام، حاج محسن صمداف رئيس، حاج واقف عبدالله‌اف معاون اين حزب و سه سرنشين ديگر آن را بازداشت کردند.

عاکف حيدرلی سخنگوی مطبوعاتی حزب اسلام جمهوری آذربايجان در گفت‌وگو با پرس تی‌وی، صحت گزارش اين بازداشت را تاييد کرده و آن را نشان دهنده افزايش فشار بر «گروه‌های اسلامی» در اين کشور خوانده است.

تابه‌حال ۵۱۰ تشکل دينی توسط کميته امور دينی جمهوری آذربايجان جهت فعاليت در این کشور به ثبت رسمی رسيده‌اند. از اين ميان، ۴۹۳ انجمن اسلامی، ۹ انجمن مسيحی، ۶ انجمن يهودی، ۱ انجمن کريشنايی، ۱ انجمن بهايی و همچنين ۱۷ تشکل غير اسلامی ديگر به ثبت رسيده‌اند.

سال گذشته طی اخطار دولتی، تمامی نهادها و تشکل‌های دينی این کشور موظف به ثبت مجدد از سوی کميته امور دينی جمهوری آذربایجان شده بودند.
با این حال حزب اسلام به رهبری موسم صمد اف مجوز فعاليت نگرفته است.

مقامات جمهوری آذربايجان ادعا می‌کنند که ايران با تشکيل گروه‌های اسلامی تندرو در اين کشور، سعی در بر هم زدن امنيت ملی در جمهوری آذربايجان را دارد.

جمهوری آذربايجان به دفعات نسبت به نفوذ مذهبی ايران و اقدامات افراطی افراد وابسته به ايران در خاک اين کشور واکنش نشان داده است.

اخيرا، علی حسن اف رئيس بخش اجتماعی-سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان در یک نشست خبری اعلام کرد که پخش برنامه‌های مختلف شبکه تلويزیونی مذهبی سحر ايران در مسير برهم زدن وضعيت اجتماعی-سياسی آذربايجان قرار گرفته است و «ما برای جلوگيری از اين اقدامات، اعتراض و ايراد خود را به دستگاه‌های دولتی ايران اعلام کرده‌ايم.»
XS
SM
MD
LG