لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

آب قورباغه هم شد غذا


پلیس آلمان و چک در عملیاتی مشترک، حدود سه میلیون تن کلروفدراین، یعنی ماده اصلی کریستال مت رو کشف کردند. از این میزان کلروفدراین، می‌شود حدود دو و نیم تن ماده مخدر کریستال مت درست کرد و نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو ارزش داشت.

بنا بر گزارش رویترز، این میزان کلروفدراین پیش از صدور به آلمان، در بسته‌های ده تا بیست کیلویی به جمهوری چک حمل شدند.

مقادیر زیادی از ماده مخدر کریستال مت بطور روزافزون به وسیله باندهای مواد مخدر چک تولید و به آلمان در همسایگی‌اش صادر می‌شود که باعث شده در چند سال اخیر رابطه بین دو همسایه رو تحت تاثیر قرار بدهد.

ماده متامفتامین در کشور چک از دوران حکومت کمونیستی ماده مخدری ارزان و پرطرفدار بوده. از ۲۵ سال قبل و با به سر رسیدن حکومت کمونیستی در چک حالا باندهای تبهکار کنترل این صنعت نان و آب دار را بدست گرفتند.

***

بلندقد ترین و کوتاه ترین مردان جهان برای شرکت در مراسم ثبت رکوردهای جهانی گینس در لندن کنار هم قرار گرفتند. در تصویری که شبکه خبری ان بی سی منتشر کرده سلطان کوزن اهل ترکیه با قد دو متر و پنجاه و یک و نیم سانتیمتری خم شده و دست چاندرا بهادر دانگی اهل نپال رو گرفته. دانگی با قدی معادل پنجاه و چهار سانتیمتر و ۶۱ میلیمتر، کوتاه‌ترین و در مقابل کوز، کشاورز ترک هم بلندترین انسان‌های زنده بشمار می‌روند.

***

یک غارنورد در اتریش بقایای جسد یه اسکی‌باز متعلق به چندین دهه قبل را پیدا کرده. پژوهشگری که به این جسد برخورده در حال بازرسی محوطه‌ای در رشته کوه آلپ نزدیک شهر سالزبورگ اتریش بود. این غارنورد اول تصور کرده بود که استخوان‌ها متعلق به یک حیوان است ولی وقتی چشمش به یک جفت پوتین و تکه‌هایی از وسایل اسکی مثل چوب اسکی افتاد مطمئن شد که اسکلت متعلق به یگ انسان است.

رویترز به نقل از این پژوهشگری که بقایای این جسد رو کشف کرده نوشته که احتمالا اسکی‌باز بعد از سقوطی ۵۰ متری جانش را از دست داده است.

در حالیکه دادستان‌ها دستور کالبد شکافی جسد را صادر کردند ولی احتمال تشخیص هویت جسد ضعیف به‌نظر می‌رسد.

***

این هفته تعدادی از لوازم شخصی ناپلئون بناپارت، امپراطور مشهور فرانسه، در حومه پاریس چوب حراج خوردند.

از جمله این اشیا که حدود دو قرن بعد از مرگ صاحبش به فروش رسیدند، کلاه، پیراهن، کیف پول و دسته‌ای از موی سر ناپلئون بود.

بیشتر این وسایل بعد از مرگ ناپلئون از تبعیدگاهش، جزیره سنت هلن، به فرانسه فرستاده شده بودند. ناپلئون در سال ۱۸۲۱ میلادی، یعنی ۱۹۳ سال قبل در سن ۵۲ سالگی در جزیره سنت هلن که به دستور مقام‌های بریتانیایی به اونجا تبعید شده بود درگذشت.

در گزارشی که روزنامه گاردین چاپ کرده، در بین صد‌ها شی به حراج گذاشته شده، کلاه ناپلئون که توجه بسیاری از خریداران را جلب کرده بود به قیمت یک و نیم میلیون یورو به فروش رفت. ناگفته نماند که ناپلئون بیش از ۱۰۰ تا کلاه داشت که ۲۰ تای آنها باقی مانده‌اند که یکی هم در موزه دز اینولید در پاریس در معرض نمایش قرار دارد.

***

ا عتراض‌ها و درگیری‌ها بین معترضان و پلیس در هنگ‌کنگ، گذشته از ابعاد سیاسی‌اش، یک بعد هنری هم پیدا کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل نوشته که مکان تجمع معترضین به نمایشگاه‌های هنری تبدیل شده. این آثار هنری که اغلب طنزهای معنی‌دار سیاسی هستند به اندازه سخنرانی‌ها و موانع خیابانی نماد اعتراضات شده‌اند.

آثار هنری، مشتری‌ها و علاقمندان خودش را هم دارد. از آنجا که ابعاد خیلی از این هنرهای خیابانی بسیار بزرگند، گروه‌هایی برای حفظ این آثار تشکیل شدند. یعنی در مدتی کوتاه می‌توانند با موبایل‌های دوربین‌دارشان آثار را ضبط کنند ضمن اینکه با سازماندهی داوطلبان، آثار قابل حمل را جابجا کنند. تا جایی که حتی یک تعداد از راننده‌های کامیون هم پیشنهاد همکاری در این طرح را دادند.

یکی از این هنرمندان خیابانی به نیویورک‌تایمز گفته که اشیا و تصاویر خلق شده به دلیل حفظ کردن روح زمانه‌شان اهمیت دارند و برای نسل‌های آینده بازتابی از زمان فعلی خواهند بود.

بد نیست بدانید که در هنگ‌کنگ، نقاشی‌های دیواری و هنرهای خیابانی با محدودیت شدید روبرو هستند ولی در محوطه‌هایی که معترض‌ها آن را اشغال کردند وضع جور دیگری است و هنرمند‌ان هم از فضای باز تازه استقبال کرده‌اند.

چتر نماد عمده معترضان هنگ‌کنگی شده. آن هم بعد از اینکه آنها در مقابل اسپری فلفل و گاز اشک‌آور پلیس با چتر از خودشان دفاع کردند.

***

روسیه درصدد راه انداختن بدل ویکی‌پدیاست و دلیلش را هم در دسترس قرار دادن اطلاعات مفصل و قابل اعتماد‌تر درباره روسیه به شهروندان این کشور ذکر کرده است

ویکی پدیا یک دانشنامهٔ اینترنتی است که محتواش را کاربرهای مختلف در اطراف و اکناف دنیا می‌نویسند و تنظیم می‌کنند. در گزارش رویترز نوشته شده که در این دانشنامه آنلاین از جمله درباره تقریبا همه مناطق و شهرهای بزرگ موجود در ۱۱ حوزه روسیه اطلاعات داده شده. ولی کتابخانه کرملین این مطالب را کافی نمی‌داند و اعلام کرده که کار تنظیم یک ویکی پدیای جایگزین شروع شده است.

در شرایطی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اینترنت را پروژه ویژهٔ آژانس اطلاعات داخلی آمریکا، سی آی اس، می‌داند، معلوم نیست که راه افتادن دانشنامه آنلاین روسی، دسترسی شهروندان این کشور به ویکی پدیای فعلی را محدود خواهد کرد یا نه!

از حدود ۹ ماه قبل، مسئولان دولتی روسیه اجازه پیدا کردند که بی‌نیاز از دستور دادگاه، وب‌سایت‌ها را ببندند. صفحات اینترنتی دو تا از منتقدان کرملین جزو اولین سایت‌هایی بودند که تعطیل شدند. از تابستان امسال هم وبلاگ‌نویس‌هایی که بیشتر از سه هزار دنبال‌کننده داشتند، ملزم شدند که وبلاگشان را در آژانس نظارت بر رسانه‌های عمومی ثبت کنند و از مقررات حاکم بر امور رسانه‌ای هم پیروی کنند.

***

یکی از غذاهایی که در فهرست غذاهای رستوران‌های فرانسه ممکن است به چشمتان بخورد، ران قورباغه است. ولی در کشور پرو قورباغه را یک جور دیگه هم سرو می‌کنند: آب قورباغه

آنطور که آسوشیتدپرس گزارش داده، قورباغه‌های آبی که در این معجون استفاده می‌شود و اسیر تیغ مخلوط کن می‌شوند از بد حادثه در فهرست گونه‌های در معرض تهدید قرار دارند.

بعضی از مردم کشورهای پرو و بولیوی معتقدند که خوردن قورباغه بعضی از بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی مثل آسم، برونشیت و ضعف تمایلات جنسی را درمان می‌کند. هرچند رئیس دانشکده پزشکی لیما، پایتخت پرو، این اعتقاد را ندارد و می‌گوید قورباغه بر هیچ دردی دوا نیست!

به هرحال این جلوی علاقمندان به این معجون را نمی‌گیرد. بنا بر این گزارش، برای درست کردن آب قورباغه، هویج، عسل، قورباغه و یک جور گیاه محلی را در مخلوط‌کن می‌ریزند و در عرض چند ثانیه محلولی با رنگ سبز روشن تحویل مشتری داده می‌شود.

  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG