لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

کلینتون: در مسکو مسیری مشخص در برابر ایران خواهیم گذاشت


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که مطمئن است، روسیه و چین به ایران فشار می‌آورند که در مذاکرات اتمی مسکو با «جواب آماده» بیاید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون که در موسسه بروکینگز در واشینگتن سخن می‌گفت، تاکید کرد که هفته آینده گروه ۱+۵ در مسکو یک «مسیر بسیار مشخص» در برابر ایران خواهد گذاشت.

هیلاری کلینتون گفت که گروه ۱+۵ موضعی یکسان در برابر ایران خواهد داشت؛ وی اظهار داشت اگر ایران علاقمند به برون‌رفت دیپلماتیک باشد یک مسیر «قابل راست‌آزمایی» که به صورت «عمل متقابل» طراحی شده، به ایرانی‌ها در مسکو پیشنهاد خواهد شد.

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «من کاملا اطمینان دارم که ایرانی‌ها از سوی روس‌ها و چینی‌ها زیر فشار شدیدی قرار دارند که با جواب آماده به مسکو بیایند. اما خواهیم دید که جواب آنها به اندازه کافی قانع‌کننده است یا نه.»

روز سه‌شنبه شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعید جلیلی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی و کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در گفت‌وگوهای اتمی، با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده که اشتون اعلام آمادگی کرده که در مسکو درباره «پیشنهاد‌های ۵ گانه» ایران اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای در مسکو بحث شود.

بنا بر این بیانیه سعید جلیلی نیز به خاطر برگزار نشدن گفت‌وگوهای کارشناسی و معاونان که در بغداد بر سر آن توافق شده بود، به کاترین اشتون گلایه کرده است.

مطابق این بیانیه جلیلی گفته است که ایران حول این پنج محور در مسکو گفت‌وگو خواهد کرد.

دفتر کاترین اشتون هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طی تماس یک‌ساعته تلفنی میان کاترین اشتون و سعید جلیلی، دو طرف بر سر محورهای مذاکرات مسکو به توافق دست یافته‌اند.

پیشتر علی باقری، معاون جلیلی، در نامه‌ای به هلگا اشمید معاون اشتون، از برگزار نشدن نشست کارشناسی و معاونان انتقاد کرده بود.

دفتر اشتون پیش از این گفته بود که ایران به موضوعات اساسی نمی‌پردازد.

در حالی که قرار است در روز ۲۹ و ۳۰ خرداد طبق اعلام قبلی ایران و گروه ۱+۵ در مسکو نشست دیگری برگزار کنند گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بار دیگر بدون نتیجه ماند. آژانس به ویژه خواستار بازرسی فوری از محوطه نظامی پارچین است؛ آژانس مشکوک است که ایران در این محل چاشنی انفجاری مرتبط با بمب اتمی آزمایش کرده باشد.

گروه ۱+۵ به ویژه بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو حساسیت دارد و خواستار توقف آن است.

پیشتر مایا کسیانسیچ، سخنگوی کاترین اشتون، به رادیو فردا گفته بود که گروه ۱+۵ می‌خواهد نشانه‌هایی آشکار از سوی ایران برای رسیدن به توافق ببیند.
XS
SM
MD
LG