لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

کلینتون: رفع فوری تحریم‌ها با همکاری جدی‌ ایران امکان‌پذیر است


گزیده‌هایی از سخنان کلینتون در مورد شرایط اقتصادی در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:33 0:00
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت ایران را مسئول وضع اقتصادی کنونی ایران دانست و در عین حال اظهار داشت اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش همکاری جدی کند تحریم‌ها می‌تواند فورا برداشته شود.

هیلاری کلینتون که پس از دیدار با وزیر خارجه قزاقستان با خبرنگاران سخن می‌گفت تصریح کرد که وضعیت اقتصادی ایران عمدتا نتیجه تصمیم‌های دولت ایران بوده و نه تحریم‌ها.

روز چهارشنبه، هزاران نفر از مردم و از جمله کسبه و بازاریان، در خیابان‌های مرکزی تهران دست به تظاهرات زدند و علیه دولت و وضعیت اقتصادی شعار سر دادند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، خبرنگاری با اشاره به اعتراض‌های تهران و سقوط ارزش ریال، خطاب به هیلاری کلینتون گفت که مردم به شدت از این وضعیت لطمه دیده‌اند؛ این خبرنگار ادامه داد که آمریکا بارها گفته که هدف تحریم‌ها مردم نیست و پرسید آیا می‌شود جلوی این آسیب‌ها را گرفت یا هدف نهایی این تحریم‌ها فروپاشی اقتصادی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ، حاکمیت ایران را مقصر اصلی وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران دانست و گفت: «هدف ما ترغیب رژیم ایران به مذاکره جدی و با حسن نیت با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای‌اش بوده و هست.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد که ایران بهتر است «بسیار فوری» اقدام کند و افزود که «رویکرد دو مسیره» (تنبیه و تشویق) به منظور وادار کردن ایران به مذاکره بوده است.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «به باور من، دولت ایران مسئول آن چیزی است که در ایران جریان دارد و این دولت است که باید پاسخگو باشد.»

وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت که دولت ایران تصمیم‌هایی گرفته که منجر به وضعیت کنونی اقتصاد ایران شده که هیچ ربطی هم به تحریم‌ها نداشته است.

هیلاری کلینتون با این حال به نقش تحریم‌ها اذعان کرد و گفت: «البته این تحریم‌ها هم تاثیر داشته، اما این تحریم‌ها می‌تواند بلافاصله برطرف شود اگر دولت ایران اراده کند که با گروه ۱+۵ و بقیه جامعه جهانی صادقانه همکاری داشته باشد.»

در نتیجه تحریم‌های نفتی و بانکی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، فروش نفت ایران به یک میلیون کاهش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG