لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

کلینتون: روسیه و چین به بشار اسد فشار بیاورند تا به خونریزی پایان دهد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه از چین، هند و روسیه خواست به بشار اسد فشار بیاورند تا وی از سرکوب خونبار معترضان دست بردارد.

هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه ‌سی‌بی‌اس پیشنهاد داد که چین و هند، حکومت سوریه را تحریم انرژی کنند و روسیه نیز به این کشور دیگر اسلحه نفروشد.

هیلاری کلینتون گفت: «آنچه که ما واقعا باید انجام دهیم این است که به اسد فشار بیاوریم و صنعت نفت و گاز این کشور را تحریم کنیم. ما خواستار آن هستیم که اروپا گام‌های بیشتری در این مسیر بردارد.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما می‌خواهیم که چین با ما همراهی کند. ما می‌خواهیم هند را هم در این مسیر ببینیم. چراکه هند و چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در سوریه کرده‌اند. ما می‌خواهیم که روسیه فروش تسلیحات به رژیم اسد را متوقف کند.»

هیلاری کلینتون در عین حال از حمایت روسیه و چین از بیانیه شورای امنیت در محکومیت سرکو‌ب‌ها از سوی دولت بشار اسد استقبال کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر با متهم کردن دولت اسد به کشتن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضان، تصریح کرده بود «اسد مشروعیت خود برای حکومت بر مردم سوریه را از دست داده است.»

روز پنجشنبه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نیز درباره تحولات سوریه تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که اوباما و رجب طیب اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم «گذار به دموکراسی» در سوریه تاکید کرده‌اند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که باراک اوباما و رجب طیب اردوغان بر لزوم «توقف فوری خونریزی‌ و خشونت علیه مردم سوریه » توافق نظر داشتند.

این گزارش می‌افزاید که رهبران دو کشور با تاکید بر حساس بودن اوضاع سوریه، بار دیگر نسبت به کارگیری خشونت از سوی دولت اسد در مقابل شهروندان این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده‌ و تاکید کرده‌اند که خواسته‌ های مشروع مردم برای گذار به دموکراسی باید محقق شود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که کشورش مناسبات خوبی با سوریه داشته، روز شنبه تصریح کرده بود که صبر آنکارا نسبت به وقایع اخیر به صبر آمده است.

برپایه آخرین گزارش‌ها روز پنجشنبه نیز ۱۶ نفر در شهرهای مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG