لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

بیماری کلینتون و ساز و کار معرفی کاندیدای جدید


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

در آمریکا بیماری هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آینده به یک موضوع و خبر مهم تبدیل شده و برخی از رسانه‌ها به بررسی جانشینی احتمالی او پرداخته‌اند.

هفته گذشته علایم متعددی از بیماری خانم کلینتون بروز کرد و روز یکشنبه اعلام شد که او به بیماری سینه پهلو یا ذات‌الریه دچار شده است.

بیماری هیلاری کلینتون که در طول هفته گذشته در جریان گردهمایی‌های انتخاباتی با سرفه‌های پی در پی آشکار شد، به رغم پنهانکاری، سرانجام او را از ادامه فعالیت‌های انتخاباتی بازداشت و او مجبور به استراحت شد.

پزشک مخصوص کاندیدای مقام ریاست جمهوری آمریکا، بیماری او را سینه‌پهلو تشخیص داده و دست کم دو روز استراحت تجویز کرده است.

در کنار بحث‌های گوناگون در مورد بیماری شخصی که به باور بسیاری از تحلیل‌گران احتمالا در کمتر از چهارماه دیگر مسولیت رهبری بزرگترین قدرت جهان را برعهده خواهد گرفت، بعضی رسانه‌ها از تشویش یکباره بازار سهام در آمریکا خبر دادند.

از جمله وب سایت «مارکت واچ» یا « دیده‌بان بازار» که نواسان‌های بازار سهام را رصد و گزارش می کند، روز دوشنبه خطاب به سرمایه‌گذاران این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا در باره آنچه باورنکردنی است اندیشیده‌اید؟ آیا خود را آماده واکنش سریع کرده‌اید تا در صورت انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری سرمایه‌های خود را ایمن سازید؟

در کنار این مسایل اکنون این پرسش هم مطرح شده که اگر خانم کلینتون مجبور به کناره‌گیری از کارزار انتخاباتی بشود، کاندیدای جدید حزب دموکرات چگونه برگزیده خواهد شد؟

چنین تحولی البته در حیات سیاسی آمریکا بی‌سابقه بوده و در حال حاضر به رغم سر و صداهایی که از جانب اردوی تبلیغاتی دونالد ترامپ در مورد عدم صلاحیت جسمی و فکری خانم کلینتون برای احراز وظایف ریاست جمهوری برخاسته، احتمال کناره گیری او از رقابت‌های انتخاباتی بسیار اندک است؛ با اینحال به گفته ماهنامه «پیست ماگازین» چنین امکانی در آیین نامه‌ها و مقررات حزب دموکرات پیش‌بینی شده و این مقررات آخرین بار در ماه جاری سپتامبر به روز شده‌اند.

براساس آیین‌نامه حزب دموکرات، کمیته عالی حزب به درخواست دبیر اجرایی تشکیل جلسه فوق العاده می‌دهد و طبق رهنمودهای مندرج در بخش هشتم از ماده دوم آین نامه حزب، کاندیدای جانشین خانم کلینتون را با رای مخفی برمی‌گزیند.

بنا به گزارش‌های خبرگزاری‌ها، دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه جاری اظهارامیدواری کرد که رقیب دموکراتش هرچه زودتر بهبودی حاصل کند و به رقابت های انتخاباتی بازگردد با اینحال او در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز ابراز عقیده کرد که: «اتفاقی در حال روی دادن است».

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه در مقاله‌ای اظهار عقیده کرد که آنچه در انتخابات امسال دیده می‌شود حرکت سیاست‌های دو حزب آمریکا به جانب افراط‌گرایی است؛ حزب دموکرات بیشتر به سوی چپ گرایش یافته و جمهوریخواهان به سمت راست افراطی و آنچه فراموش شده، تعادل و میانه‌روی در سیاست‌ها است.

XS
SM
MD
LG