لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

گاز سوسک «پنج برابر» گاز انسان قدرت دارد


اگر تا به حال جوابی برای اینکه چرا از سوسک می‌ترسید نداشتید، حالا می‌توانید بگویید که دانشمندان متوجه شده‌اند که گاز سوسک شاخدار بسیار سهمگین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سوسک حمام که آرواره‌های بسیار قوی‌‌ای هم دارد، می‌تواند گازی پنج برابر قوی‌تر از انسان بگیرد. با توجه به اندازه جثه یک سوسک، قدرت این گاز پنجاه برابر وزن سوسک است. واقعیت این است که این سوسک‌های گاهی بی‌رحمانه طعمه‌هایشان را با این آرواره‌ها تکه و پاره می‌کنند.

به گفته محققانی که برای اولین بار قدرت گاز حشرات خانگی را در آمریکا اندازه گرفته‌اند، آرواره‌های این سوسک‌ها، زمانی که به جسم سختی می‌رسد، مانند یک اره فعال می‌شود تا بتواند قدرت بیشتری را برای سوسک ایجاد کند. تام ویمن، یکی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گوید: «سوسک‌ها، به عنوان یکی از حشرات خانگی، در چرخه طبیعی بسیاری از مناطق محیط زیستی نقش مهمی ایفا می‌کنند. تحقیقاتی از این دست در سازه‌های مهندسی الهام‌گرفته از طبیعت بسیار مفید هستند.»

این تحقیق شامل مطالعه بیش از سیصد گاز سوسک، از گازهای کوتاه و سریع تا گازهای عمیق و دردناک، توسط سوسک‌ها می‌شد. «گازهای کوتاه توسط ماهیچه‌های فیبری انجام می‌شود در صورتیکه در گازهای طولانی‌تر، عمیق‌تر و محکم‌تر ماهیچه‌های اضافه‌ای هم در دهان سوسک به کار می‌افتد تا اثر آن بیشتر شود.»

دهان سوسک شامل یک جفت آرواره افقی است که به شکل دو تیغه موازی هم قرار گرفته‌اند. از این آرواره‌‌ها برای خرد کردن غذا، حفر سوراخ، حمل اجسام، دفاع در برابر بقیه موجودات و همینطور غذا دادن به سوسک‌های نوزاد تازه از تخم بیرون آمده استفاده می‌شود. با آنکه این مدل از آرواره‌ها در بدن حشرات دیگر هم موجود است، اما پژوهشگران از نحوه کار ماهیچه‌های فیبری و نحوه تولید قدرت آن شگفت‌زده شده‌اند. شاید روزی مهندسان، با الگو گرفتن از نحوه کارکرد آرواره‌های سوسک‌ها، موفق به ساخت موتورهای کوچکی شوند که نیروی بسیار زیادی تولید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG