لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

ساخت دو پالايشگاه گازی متوقف شد


حميدرضا عراقی مدير عامل شرکت ملی گاز ايران می‌گويد که عمليات توسعه دو پروژه پالايشگاه گاز در کشور متوقف شده است.

وی يکشنبه ۱۱ اسفندماه طی گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که احتمالا قرارداد ساخت پالايشگاه بيدبلند دو و طرح استحصال اتان پالايشگاه پارسيان لغو شود.

قرارداد توسعه اين دو پروژه پالايشگاه گاز در سال ۱۳۸۹ ميان شرکت ملی گاز و شرکت سپهر انرژی وابسته به بانک صادرات امضا شد. سپهر انرژی ۸۰ درصد از سهم هر دو پروژه را در دست دارد، اما به گفته مديرعامل شرکت ملی گاز ايران، «با گذشت چند سال از امضای قرارداد، سرمايه‌گذاری ساخت و اجرای اين دو طرح، تاکنون بانک صادرات اقدامی به منظور جذب منابع مالی و تکميل اين دو طرح گازی انجام نداده است».

عراقی می‌گويد که دو نشست بين مسئولان بانک صادرات و بيژن نامدار زنگنه وزير نفت انجام شده است و زنگنه به شرکت نفتی وابسته به بانک صادرات برای تسريع در عمليات اجرايی و تامين منابع مالی اين دو طرح گاز «اولتيماتوم» داده است.

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه وزارت نفت برای تسريع در ساخت اين دو طرح پالايش گاز خواستار لغو قرارداد گازی بانک صادرات است، اظهار داشت که از اين رو «پيش‌بينی می‌شود سهام ۸۰ درصدی اين دو طرح گاز به سرمايه‌گذاران جديد واگذار شود».

ارزش قرارداد توسعه پالايشگاه «بيد بلند دو» و پروژه توليد اتان پارسيان چهار ميليارد دلار است که با توجه به اينکه سهم شرکت سپهر انرژی ۸۰ درصد است، بايستی مساله فاينانس مالی سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاری را حل و فصل کند. بقيه ۸۰۰ ميليون دلار سرمايه مورد نياز پروژه به عهده شرکت ملی گاز است که سهمی ۲۰ درصدی در اين دو پالايشگاه دارد.

قرار بود پروژه بيد بلند در ۴۴ ماه، يعنی تا پايان سال جاری خورشيدی تمام شود، اما خبرگزاری مهر گزارش داده است که اين پروژه‌ها تنها ۲۰ درصد پيشرفت فيزيکی داشته‌اند.

گزارش مهر می‌گويد که برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که برای اجرای طرح استحصال اتان پالايشگاه پارسيان به حدود هفت هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال سرمايه‌گذاری نياز است که قرار بود اين طرح گازی نيز در مدت ۳۶ ماه تا سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد.

هدف از ساخت پالايشگاه بيد بلند دو، توليد روزانه ۵۷ ميليون متر مکعب گاز طبيعی، سالانه حدود يک و نيم ميليون تن اتان برای تامين خوراک پتروشيمی گچساران و به همان ميزان توليد گاز مايع برای صادرات بود. علاوه بر آن توليد ۴۰۰ هزار تن مايعات گازی برای صادرات نيز از اهداف اين پروژه بود.

فاز سوم توسعه پالايشگاه پارسيان که به فاز توليد اتان مشهور است نيز برای استحصال اتان به ميزان يکهزار و ۳۲۱ هزار تن، پروپان به ميزان ۶۳۲ هزار تن و بوتان به ميزان ۴۸۱ هزار تن برنامه‌ريزی شده بود.
XS
SM
MD
LG