لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

اتحادیه اروپا: پس از تایید آژانس تحریم‌ها تعلیق می‌شود؛ لزوم اجرای فوری توافق ژنو


وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل
وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل
شورای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد در صورت تایید آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی، آماده است برپایه توافق ژنو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را بلافاصله تعلیق کند. این شورا همچنین خواستار اجرای فوری توافقنامه ژنو شده است.

۲۸ وزیر خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ آذر در بروکسل گردهم آمدند و ضمن حمایت از توافق ژنو خواستار اجرای فوری این توافقنامه شدند.

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است: «این شورا از موفقیت اخیر در گفت‌وگوهای هسته‌ای میان گروه ۳+۳ (۱+۵) و ایران استقبال می‌کند که به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزارشد.»

شورای اتحادیه اروپا در ادامه تاکید می‌کند که این اتحادیه «توافق ژنو درباره برنامه اقدام مشترک را که در ۲۴ نوامبر در ژنو حاصل شد، مورد تایید قرار می‌دهد.»

در بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا آمده است: «این توافق، نشانه تعهد همه طرف‌ها است برای اعتمادسازی و کاهش تنش؛ و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک به سوی یک راه‌حل فراگیر در مورد نگرانی‌های عمده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، که برای مدت‌های مدید انتظار آن می‌رفت.»

شورای اتحادیه اروپا در ادامه خواستار اجرای فوری مفاد توافق ژنو شده و گفته است این اتحادیه در صورت تایید آژانس فورا تحریم‌های قید شده در این توافق را به حال تعلیق در می‌آورد.

این بیانیه تصریح می‌‌کند: «اجرای فوری اقدامات داوطلبانه از سوی همه طرف‌ها هم‌اکنون امری کلیدی است؛ ایران باید تعهدات خود را با حسن نیت به اجرا درآورد. شورای اتحادیه اروپا هم به نوبه خود متعهد است که گام‌های ضروری را بردارد و تحریم‌های اتحادیه اروپا را که در برنامه اقدام مشترک قید شده، بلافاصله پس از تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اجرای اقدامات اتمی مربوطه از سوی ایران و بر اساس توصیه نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی(کاترین اشتون) به حال تعلیق درآورد.»

پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، کاترین اشتونف نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیات خارجی، گفت که گفت‌وگوهای کارشناسی میان ایران و ۱+۵ به زوردی از سر گرفته می‌شود.

در عین حال، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرد که گفت‌وگوهای دشواری برای اجرای توافق زنو در پیش است. وی همچنین گفت نباید از دشواری‌های در پیش رو شگفت‌زده شد.

گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و آژانس که به مدت چهار روز در جریان بود، روز پنجشنبه متوقف شد. خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که هیات ایرانی پس از تحریم‌های آمریکا میز مذاکرات را ترک کرد.

در همین حال وزارت خارجه ایران اعلام کرد، پس از اینکه آمریکا چندین فرد و شرکت را به فهرست سیاه خود افزود، محمد جواد ظریف با همتای آمریکایی خود جان کری تلفنی صحبت کرده و مراتب نارضایتی تهران را به اطلاع وی رسانده است.

وزارت خارجه ایران می‌گوید ظریف همچنین با اشتون نیز تبادل نظر داشته است.
XS
SM
MD
LG