لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

آمریکا: کمک به مصر را ادامه می‌دهیم؛ مک‌کین: نباید به دولت کودتا کمک کرد


جی کارنی
جی کارنی
کاخ سفید اعلام کرد قطع فوری کمک‌های مالی به ارتش مصر در راستای منافع واشینگتن نیست. در همین حال سناتور مک کین با کودتا خواندن اقدام ارتش خواستار قطع کمک به مصر شد. آمریکا تاکنون از به کار بردن اصطلاح «کودتا» در برکناری دولت منتخب محمد مرسی خودداری کرده است.

به گزارش رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه اظهار داشت که دولت آمریکا هنوز این آمادگی را ندارد که سرنگونی دولت مصر به دست ارتش را «کودتا» بنامد.

چنانچه ایالات متحده برکناری مرسی به دست ارتش را کودتا بخواند، به طور قانونی دیگر نمی‌تواند به این کشور کمک کند.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: چنین تصمیمی پیامدهای قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و این موضوعی حساس برای میلیون‌ها مصری است که عقیده‌‌ای متفاوت درباره آنچه که روی داده، دارند.

جی کارنی تاکید کرد که دولت آمریکا تحولات جاری و اقدامات مسئولان این کشور برای ایجاد یک راه دموکراتیک و فراگیر را زیر نظر خواهد داشت.

مصر سالانه یکی از بیشترین کمک‌ها را از ایالات متحده دریافت می‌کند که مبلغ آن به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد. از این مبلغ، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و بقیه آن اقتصادی است.

مک کین: در مصر کودتا شده

در همین زمینه سناتور جمهوری‌خواه جان مک کن روز دوشنبه از دولت آمریکا خواست کمک‌های خود به مصر را به حال تعلیق درآورد.

سناتور مک کین گفت او می‌داند که برکناری محمد مرسی از قدرت دارای پشتیباتی مردمی بوده اما به گفته او قانون آمریکا اجازه کمک به کشوری که دولت منتخب را با کودتا سرنگون کرده، نمی‌دهد.

سناتور مک کین تصریح کرد: «برای من دشوار است که نتیجه‌ای جز این بگیرم که آنچه رخ داده چیزی غیر از کودتا است؛ رویدادی که در آن ارتش نقشی تعیین‌کننده داشت.»

پس از کشته شدن بیش از ۵۰ نفر در درگیری‌های روز دوشنبه، وزارت خارجه آمریکا از ارتش مصر خواست که «حداکثر خویشتنداری» را از خود نشان بدهد.

نیروهای ارتش مصر روز دوشنبه در قاهره به روی طرفداران محمد مرسی آتش گشودند. سخنگوی ارتش مصر عصر دوشنبه گفت در میان معترضان شماری اقدام به تیراندازی کرده‌اند و تصاویری در همین ارتباط به خبرنگاران نشان داد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «ما قویا هرگونه خشونت و هرگونه تحریک به خشونت را محکوم می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «ما از ارتش می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را در مقابل معترضان به خرج دهد و از همه تظاهرکنندگان هم می‌خواهیم اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG