لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

اپلیکیشنی برای گزارش جنایت علیه بشریت


کانون وکلای بین‌المللی، با همکاری شرکت لکسیزنکسیز اپلیکشنی را برای گزارش‌ کردن جنایات علیه بشریت ارائه کرده است. این اپلیکشن قرار است به صورت امن و مطمئن گزارش‌هایی را که قابل اثبات و استفاده در دادگاه‌های جهانی حقوق بشر هستند را مستند کند.

با آنکه رسانه‌های اجتماعی به طور روزافزون برای گزارش و مستندسازی جنایات علیه بشریت و آگاه‌سازی جمعی در خصوص تخلف از قوانین در گوشه و کنار جهان بکار می‌روند، اما بسیاری از این گزارش‌ها فاقد اعتبار لازم برای استفاده در دادگاه‌های مختلف در سراسر جهان هستند. اما حالا کانون وکلای بین‌المللی با ارائه این اپلیکیشن که از سوی وکلای حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و محققان خبری هم پشتیبانی می‌شود، امیدوار است بتواند عاملان جنایاتی مثل نسل‌کشی، شکنجه و جنایات جنگی را مجبور به پاسخ‌گویی کند.

این اپلیکیشن که «شاهد عینی بر جنایات» نام ‌دارد، قرار است انقلابی را در مبارزه برای کسب حقوق بشر بر پا کند. مارک الیس، مدیر کانون وکلای بین‌المللی، می‌گوید که تا حالا خیلی سخت بود که بشود اعتبار و درستی عکس‌ها و ویدئوهایی را که با موبایل‌ها گرفته می‌شود را اثبات کرد بدون اینکه امنیت کسانی را که آنها را گرفته‌اند به خطر انداخت. به عنوان گروهی که مدافع صداهای قربانیان این جنایات‌اند، کانون وکلای بین‌المللی می‌خواهد راهی را برای قدرتمند کردن این فعالان حقوق بشر که در سراسر دنیا شاهد این جنایات‌اند پیدا کند و عاملان جنایات را به دادگاه بکشاند.

این اپلیکیشن بر اساس تحقیقات گسترده‌ای در خصوص نقش شواهد در دادگاه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و کشوری طراحی شده است. و شامل ویژگی‌هایی است که درستی و اعتبار عکس و ویدئو، مکانی که در آن عکس / فیلمبرداری شده را تضمین می‌کند. همچنین شخص ارسال‌کننده عکس یا ویدئو می‌تواند انتخاب کند که ناشناس باقی بماند یا خودش را معرفی کند. وقتی که فردی جنایتی را ضبط می‌کند، این اپلیکیشن به طور اتوماتیک مکان، زمان و ساعت آن را مشخص می‌کند. شخص می‌تواند هر اطلاعات دیگری را هم که بخواهد یا بداند به این عکس‌ها اضافه کند. این اطلاعات در این اپلیکشن ذخیره می‌شود. از طرفی این اپلیکشن قادر است مشخص کند که آیا فیلم یا عکس اصالت دارند یه به طور مصنوعی طراحی و ادیت شده‌اند. پس از ارسال این عکس‌ها یا ویدئوها، آنها تنها در دسترس کارشناسان حقوقی سازمان قرار خواهند گرفت که با بررسی آنها مشخص کنند آیا اطلاعات ارائه شده در آن واقعیت دارد و آیا در دادگاه قابل استفاده است.

XS
SM
MD
LG