لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

اشکان دژآگه به فولام پیوست


 اشکان دژآگه
اشکان دژآگه
واپسین روز از مهلت تابستانی جابجایی بازیکنان فوتبال در فوتبال اروپا با دو اتفاق مهم برای فوتبال ایران همراه بود. پیوستن اشکان دژآگه به تیم لیگ برتری فولام و عضویت رضا قوچان‌نژاد در باشگاه معتبر استاندارد لیژ.

این در حالی است که جواد نکونام پیش از پایان مهلت نقل و انتقالات در اروپا به ایران بازگشت تا یک بازیکن دیگر از جمع ملی‌پوشان ایرانی شاغل در لیگ‌های مهم فوتبال جهان کاسته شود.

در حال حاضر از جمع ملی‌پوشان ایران غیر از دژآگه و قوچان‌نژاد، مسعود شجاعی نیز عضو تیم اوساسونا است. علیرضا حقیقی دروازه‌بان روبین کازان روسیه است و امید نظری در باشگاه دسته دومی انگل هولمز سوئد توپ می‌زند.

جدایی دژآگه از بوندس لیگا

پس از حضور چهار ساله آندرانیک تیموریان در باشگاه‌های بولتون، فولام و بارنزلی، همچنین عضویت ناموفق کریم باقری در چارلتون اتلتیک و حسین کعبی در لسترسیتی، حالا دژآگه نیز حضور در فوتبال جزیره را تجربه خواهد کرد.

بازیکن ۲۶ ساله تیم ملی ایران که بیش از یک دهه در سطح اول فوتبال آلمان و رده‌های مختلف سنی بازی کرده، با ترک باشگاه ولفسبورگ راهی لیگ بر‌تر شد تا فصل آینده را در فولام سپری کند. قرارداد دژآگه با لندنی‌ها سه ساله است.

او در فولام زیر نظر مارتین یول هلندی که سابقه مربیگری در آژاکس و تاتنهام را دارد بازی خواهد کرد. فولام، دیمیتار برباتف بلغارستانی را هم از منچستریونایتد به خدمت گرفت که پرسروصدا‌ترین جابجایی در واپسین روز نقل و انتقالات بود.

این باشگاه را از حیث تنوع ملیت بازیکنانش می‌توان یکی از جهانی‌ترین تیم‌های فوتبال در سراسر دنیا دانست. این تیم در جمع خود فقط چهار بازیکن انگلیسی دارد.

از مارک شوارز، ژابا سوموگی و نیل اتیریج دروازه بان‌های استرالیایی، مجارستانی و فیلیپینی گرفته تا یان آرنه ریسه (نروژ)، فیلیپ سندروس (سوئیس)، برایان روئیز (کاستاریکا)، ملادن پتریچ (کرواسی)، ممدو دیارا (مالی)، هوگو رودالگا (کلمبیا)، کریم فری (ترکیه)، ساشا ریشتر (آلمان)، سیمون دیویس (ولز)، الکساندر (سوئد)، مارسلو تروتا (ایتالیا)، دیمین داف (ایرلند جنوبی) و کریس برد (ایرلند شمالی) از نقاط مختلف بریتانیا و جهان گردهم آمده‌اند تا برای این تیم لندنی بازی کنند.

محمد عبدالمنعم الفاید سرمایه دار مصری مالکیت فولام را برعهده دارد. او مالک هتل ریتز پاریس، شرکت خصوصی هارودز و چندین موسسه دیگر هم هست. فولام در فصل قبل از لیگ بر‌تر انگلستان به رده نهمی بسنده کرد.

دژاگه به سایت باشگاه فولام گفته است: از پیوستن به لیگ بر‌تر انگلیس بسیار خوشحالم. ساشا ریتر هم‌‌تیمی من در ولفسبورگ بود. او درباره فولام نکات مثبتی به من گفت. پس از صحبت با سرمربی و شنیدن برنامه‌های باشگاه‌، برای آمدن به این تیم متقاعد شدم. از آمدن به لندن خوشحالم و ‌‌نهایت تلاشم را برای جلب رضایت هواداران به کار خواهم گرفت.

قوچان‌نژاد در استاندارد لیژ

رضا قوچان‌نژاد با امضای قراردادی که از ژانویه ۲۰۱۳ آغاز می‌شود برای باشگاه استاندارد لیژ بلژیک به میدان خواهد رفت. رون یانس سرمربی هلندی این تیم، قوچان‌نژاد را از دوران بازی در هلند می‌شناسد.

قوچان‌نژاد که (۱۵ شهریور در بازی دوستانه با اردن، اولین بازی ملی‌اش را برای ایران انجام خواهد داد، تا پایان سال ۲۰۱۲ در باشگاه فعلی‌اش «سن ترویدن» و در لیگ دسته دوم حضور خواهد داشت. اما از نخستین روز سال ۲۰۱۳ به یکی از مطرح‌ترین تیم‌های فوتبال بلژیک یعنی استاندارد لیژ که در این فصل در لیگ اروپا نیز حضور دارد ملحق خواهد شد.

این تیم ۱۰ بار فاتح لیگ بلژیک شده و یازده مرتبه نیز به نایب قهرمانی دست یافته است. شش بار جام حذفی را برده و چهار سوپرکاپ را هم به وی‌ترین افتخاراتش افزوده است.

آنها سال ۱۹۸۲ با هدایت ریمون گوتهالز به فینال جام برندگان جام اروپا راه یافتند و ۲-۱ مغلوب بارسلونا شدند.

کارلوس کی روش امید فراوانی دارد تا با قرار گرفتن قوچان‌نژاد و شم بالای گلزنی‌اش در نوک پیکان تیم ملی ایران، تیمش را راهی جام جهانی ۲۰۱۴ کند.

نقل و انتقالات مهم اروپا

در آخرین روز از ماه اوت، جابجایی‌های فراوانی در لیگ‌های مختلف اروپایی صورت گرفت.

دیمیتار برباتف پس از حضور موفق در منچستریونایتد، حالا در فولام با دژآگه همبازی شده است. رافائل فان‌درفارت با پیراهن هامبورگ بازی خواهد کرد، او تاتنهام را ترک کرده و به تیم سابقش بازگشته است.

ابراهیم آفلای با ترک بارسلونا به شالکه پیوسته. او می‌گوید دلیلی نداشت در بارسا بماند و درجا بزند.

چلسی حضور مایکل اسین غنایی را در رئال مادرید تایید کرد. رایان بابل به آژاکس هلند بازگشت. اندی کارول هم برای یک فصل از لیورپول به وستهام پیوسته است.

هوگو لوریس المپیک لیون را ترک کرده و با ۱۰ میلیون یورو به تاتنهام ملحق شده است. کلینت دمپسی نیز مانند او پیراهن تاتنهام را به تن خواهد کرد.

یوونتوس با نیکلاس بنتنر دانمارکی به توافق رسیده و او را برای یک سال از آرسنال قرض گرفت. الساندرو دل‌پیرو نیز به استرالیا رفته تا برای اف‌سی‌سیدنی بازی کند.

نایجل دی ‌یونگ از منچسترسیتی راهی آث میلان شد. روکه سانتاکروز و خاویر ساویولا هم با حضور در باشگاه اسپانیایی مالاگا، فصل آینده را در لیگ قهرمانان اروپا توپ خواهند زد.

منچسترسیتی مایکون برزیلی را از این‌تر به خدمت گرفته. اسکات سینکلر هم از سوانسی به منچسترسیتی پیوست. مارتین کوبیلانسکی از انرگی کوتبوس به وردربرمن آمده است.

صمد یشیل ۱۸ ساله از لورکوزن به لیورپول رفت. لوکا تونی به فیورنتینا بازگشته است. جوی بارتون از کوئینز پارک رنجرز راهی مارسی شد.
XS
SM
MD
LG