لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

«خودکفايی» دوباره از واردات گازوئيل در ايران


محسن مظلوم فارسی باف مديرکل برنامه‌ريزی انرژی وزارت نفت ايران سه‌شنبه ۳۱ تيرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون گازوييلی وارد کشور نشده است. وی علت امر را سياست جايگزينی گاز طبيعی با سوخت مايع در نيروگاه‌های کشور اعلام کرد. ايران يک سال بعد از سال ۷۷ نه تنها از واردات گازوئيل خودکفا شد بلکه مازاد توليد بر مصرف داخلی گازوئيل را صادر هم می‌کرد.

اما با آغاز دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ايران واردات گازوئيل را دوباره آغاز کرد. ايران در سال گذشته خورشيدی حدود ۳۶ ميليارد متر مکعب گاز و حدود ۲۷ ميليارد ليتر نفت کوره و گازوئيل در نيروگاه‌های برقی مصرف کرده بود.


اما طی سال جاری، مقام‌های ايران اعلام کرده‌اند که تحويل گاز به نيروگاه‌ها را به ۴۲ ميليارد متر مکعب افزايش خواهند داد.

مظلوم ۲۹ تيرماه نيز در گفت‌وگو با شانا گفته بود که «از ابتدای امسال تا ٢٤ تيرماه به طور متوسط از مجموع نزديک به ٢٠٠ ميليون متر مکعب در روز سوخت معادل گاز طبيعی مصرفی در نيروگاه‌ها، نزديک به ١٦٠ ميليون مترمکعب در روز آن گاز طبيعی و تنها حدود ٤٠ ميليون ليتر در روز سوخت مايع مصرف شده است، به عبارت ديگر ٨٠ درصد از سبد سوخت نيروگاهی را گاز و تنها ٢٠ درصد باقيمانده را سوخت مايع تشکيل داده، اين درحالی است که تناسب اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ٦٠ به ٤٠ بوده است».

عباس کاظمی مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی نيز ۲۸ ارديبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا گفت که ايران برای اولين بار در سال ۹۳ حدود ۱۰ ميليارد ليتر صادرات مازوت و گازوئيل انجام داده است.

از طرفی، ايران طی ماه جاری توليد گاز از فاز ۱۲ ميدان پارس جنوبی را دو برابر کرده و به رقم ۲۵ ميليون متر مکعب در روز رساند.

ايران در نظر دارد توليد روزانه گاز از فازهای جديد پارس جنوبی را تا پايان سال نسبت به سال گذشته تا ۸۰ ميليون متر مکعب افزايش دهد و بدين طريق مصرف سوخت‌های مايع در نيروگاه‌ها را کاهش دهد.
هنوز دقيقا نمی‌توان گفت که آيا ايران موفق خواهد شد کاهش مصرف گازوئيل نيروگاه‌ها را در سطح کنونی ادامه دهد يا نه؟

با نگاهی با آمار سال‌های ۹۰ و ۹۱ (آخرين آمارهای ماهانه منتشر شده توسط شرکت ملی پخش و پالايش فرآورده‌های نفتی)، مصرف نيروگاهی گازوئيل معمولا در فصل‌های گرم سال ۳ تا ۴ برابر کمتر از فصل‌های سرد است. اينکه در زمستان سال جاری، مصرف گازوئيل تا چه حد باشد و آيا ايران قادر به ادامه توقف واردات گازوئيل باشد، معلوم نيست.

XS
SM
MD
LG