لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

حمایت پوتین از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر


دیدار سیسی و پوتین
دیدار سیسی و پوتین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از نامزدی عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اعلام حمایت کرد.

پوتین که پنجشنبه ۱۴ خرداد با السیسی در مسکو دیدار و گفت‌و‌گو داشت، ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات، روابط میان مسکو و قاهره، بیش از پیش نزدیک شود.

بسیاری از مخالفان دولت محمد مرسی رئیس جمهوری اسلامگرای پیشین مصر، خواستار نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.

السیسی که وزارت دفاع مصر را بر عهده دارد، به همراه نبیل فهمی وزیر امور خارجه این کشور، به مسکو رفته است. این دو مقام مصری پنجشنبه با سرگئی شویگو وزیر دفاع و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، دیدار مشترکی برگزار کردند.

پس از آن السیسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پیش از جلسه میان مقام‌های دو کشور، پوتین به السیسی گفت: «می‌دانم که تصمیم گرفته‌ای در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوی. این یک تصمیم مسئولانه است که می‌خواهی مسئولیت سرنوشت مردم مصر را بر عهده بگیری.»

او افزود: «از طرف خودم و به نام مردم روسیه، برای تو آرزوی موفقیت می‌کنم.»

پیشتر نبیل فهمی و پس از تعلیق بخشی از کمک‌های آمریکا به ارتش مصر گفته بود: «به ورای واشینگتن خواهیم نگریست و برای برآورده کردن نیازهای امنیتی خود از همه گزینه‌ها استفاده خواهیم کرد.»

او در عین حال خاطرنشان کرده بود: «هدف این نیست که روسیه جایگزین کسی شود.»

روسیه هم‌اکنون در حال بررسی قرارداد فروش تسلیحات به مصر است. موسسه پژوهشی «کاست» در مسکو اعلام کرده است که قیمت این قرارداد، حدود یک میلیارد دلار براورد می‌شود.

مسکو می‌گوید پس از آغاز ناآرامی‌ها در برخی کشورهای خاورمیانه که بر سرنگونی برخی نظام‌های هم‌پیمان مسکو انجامید، قراردادهای فروش تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را از دست داده است.
XS
SM
MD
LG