لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

درگیری میان مسیحیان و ارتش مصر ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت


 قاهره یکشنبه شب
قاهره یکشنبه شب
درگیری میان قبطی‌ها و نیروهای پلیس و ارتش در قاهره پایتخت مصر، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. به مسیحیان مصری قبطی گفته می‌شود. کشته‌ها هم از میان نیروهای امنیتی و پلیس هستند هم از میان معترضان مسیحی. با ادامه این درگیری‌ها، شمار قربانیان رو به افزایش است. عصام شرف نخست وزیر موقت مصر این حوادث قاهره را توطئه‌ای علیه کشورش توصیف کرد.

درگیری پس از آن آغاز شد که شامگاه یکشنبه پلیس قصد متفرق کردن صد‌ها تظاهر کننده قبطی را داشت. تظاهرکنندگان سعی داشتند در مقابل ساختمان تلویزیون دولتی مصر تحصن کنند.

قبطی‌ها، یکشنبه را روز خشم اعلام کرده بودند. آنها می‌گویند که به تخریب کلیسایی در روستای ماریناب در استان اسوان توسط اسلامگرایان افراطی اعتراض دارند. قبطی‌ها خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی حادثه، دستگیری عاملان تخریب کلیسا، برکناری استاندار اسوان، بازسازی کلیسا با هزینه دولت و تدوین قانونی واحد برای مراکز عبادت هستند.

درگیری میان مسیحیان و ارتش مصر ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00
لینک مستقیم

استاندار اسوان می‌گوید که محل تخریب شده کلیسا نیست بلکه مهمانسرایی است که به شکلی غیر قانونی به کلیسا تبدیل شده است.

تظاهرکنندگان قبطی، کفن‌های خود را در دست گرفته بودند. آنها همچنین لباس‌های سفیدی که نام برخی از قربانیان درگیری‌های خشونت‌های مذهبی نوشته شده بود، پوشیده بودند و علیه استاندار اسوان شعار می‌دادند. در این تظاهرات، عکس استاندار اسوان به آتش کشیده شد.

ساموئل عشای، روزنامه نگار قبطی که در تظاهارت یکشنبه شرکت داشت به شبکه العربیه گفته است که تظاهرات به شکل مسالمت امیز در حال برگزاری بود، اما ناگهان نیروهای پلیس به سمت تظاهرکنندگان حمله کردند. او تاکید کرد که نیروهای پلیس سعی کردند با خودروی زرهی، تظاهرکنندگان را زیر بگیرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که گفته است که شماری از اوباش، تظاهرات با با پرتاب سنگ، مورد حمله قرار دادند. تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ به آنها پاسخ گفتند.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که تظاهرکنندگان، به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. همچنین شماری از تظاهرکنندگان قبطی موفق شدند تعدادی از خودروهای زرهی ارتش را به آتش بکشند و اسلحه موجود در آن‌ها را در اختیار گیرند. آنها همچنین به سمت نیروهای پلیس و ارتش، کورتون مولوتوف پرتاب کردند. ارتش در حال جنگ و گریز با تظاهرکنندگان قبطی در خیابان‌های قاهره است.

بامداد یکشنبه بهداشت مصر، شمار قربانیان درگیری‌ها را دستکم ۲۲ نفر و زخمی‌ها را ۱۷۴ نفر اعلام کرد.

تظاهرات قاهره، تنها تظاهرات برپا شده توسط قبطی‌ها در روز یکشنبه نبود. قبطی‌ها اتوبان اصلی استان الاقصر را نیز بستند. دخالت استاندار الاقصر و دادن قول مساعد با آنها برای رساندن خواسته‌هایشان به مقام‌های مسئول، باعث شد اتوبان را باز کنند. همچنین شماری از قبطی‌ها در مقابل ساختمان حزب حاکم در نظام سابق مصر، در شهرهای اسیوط و اسکندریه، تظاهرات کردند.

خشونت‌های یکشنبه، شدید‌ترین درگیری‌ها از زمان سرنگونی نظام سابق مصر در ۲۲ بهمن سال گذشته است. در ماه‌های پیش نیز برخی مناطق مصر شاهد خشونت‌های مذهبی بود اما هیچکدام از آنها به گستردگی خشونت‌های شامگاه یکشنبه نبود. قبطی‌ها به همراه مسلمانان در انقلاب مصر شرکت داشتند.

گسترده شدن درگیری‌ها و ادامه آن می‌تواند دوره انتقالی مصر را تمدید کند. همچنین می‌تواند باعث ادامه اجرای قانون وضعیت فوق العاده و تعویق انتخابات پارلمانی شود. پایان دوره انتقالی که نظامیان حکومت موقت را در مصر در دست دارند، پایان اجرای قانون وضعیت فوق العاده که ۳۰ سال در مصر حاکم است و انتخابات، از خواستا‌های انقلابیون مصر است.

ارتش مصر اعلام کرد که از ساعت ۲ بامداد تا ۷ صبر در قاهره، قانون منع آمد و شد حاکم است.

عصام شرف نخست وزیر موقت مصر در سخنانی که شامگاه یکشنبه از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت که حوادث خونبار قاهره، فتنه‌ای مذهبه‌ای نیست بلکه توطئه‌ای است علیه کشور به منظور چند پاره کردن آن.

او همچنین از تماس‌های خود با سازمان‌های امنیتی و نظامی و همچنین کلیسا برای پایان دادن به خشونت‌ها خبر داد.
XS
SM
MD
LG