لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

فرمان مرسی برای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی در دو مرحله


 قاهره روز سه شنبه؛ موانع بتونی در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر
قاهره روز سه شنبه؛ موانع بتونی در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر
محمد مرسی رئیس جمهور مصر شامگاه سه شنبه۲۱ آذر با صدور فرمانی اعلام کرد که همه پرسی بر سر پیش نویس قانون اساسی، به دلیل کمبود قضات ناظر بر آن، به جای یک مرحله، در دو مرحله برگزار خواهد شد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از محمود ابو شوشه عضو دبیرخانه کمیسیون عالی انتخابات این کشور گزارش داده که محمد مرسی فرمان ریاست جمهوری برای برگزاری همه پرسی در دو مرحله را صادر کرده است.

بنا بر این، مرحله نخست همه پرسی، روز شنبه آینده ۲۵ آذر و مرحله بعدی، شنبه ۲ دی برگزار خواهد شد.

ابو شوشه افزود که این فرمان به درخواست کمیسیون عالی انتخابات صادر شده است. به گفته او این درخواست به دلیل کمبود قضات ناظر بر همه پرسی و کمبود وقت برای فراهم کردن مقدمات کامل ارائه شده است.

این گزارش می‌افزاید که مرحله نخست همه پرسی در استان‌های قاهره، اسکندریه، شمال سینا، جنوب سینا، دهقلیه، غربیه، شرقیه، سو‌ها و اسوان، و مرحله دوم در استان‌های قنا، بنی سویف، منیا، منوفیه، بحیره، دمیاط، وادی جدید، دریای سرخ، فیوم کفر الشیخ، جیزه، بورسعید، سوئز، مطروح، اقصر، قلیوبیه و اسماعیلیه برگزار خواهد شد.

فرمان مرسی پس از آن صادر شد که باشگاه قضات مصر اعلام کرد که ۹۰ درصد اعضایش، رای به مشارکت نکردن در نظارت بر همه پرسی همه پرسی دادند.

احمد الزند رئیس باشگاه قضات مصر، عصر سه شنبه در کنفرانسی خبری، با اعلام این خبر تاکید کرد که او نمی‌تواند چیزی بر قضات تحمیل کند.

در این کنفرانس خبری، شماری از روسای باشگاه‌های قضات استان‌های مختلف، نتایج رای گیری قضات استان‌های خود در مورد نظارت بر همه پرسی همه پرسی قانون اساسی را اعلام کردند.

در همین حال مخالفان و هواداران محمد مرسی رئیس جمهور مصر بعد از ظهر و شامگاه سه شنبه، در مناطق مختلف مصر تظاهرات کردند. بزرگترین تظاهرات، در قاهره پایتخت این کشور برگزار شد.

در قاهره، مخالفان در دو منطقه محوطه کاخ ریاست جمهوری و میدان تحریر، تجمع کردند.
هواداران محمد مرسی که اسلامگرایان هستند هم در منطقه رابعه علویه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری، تجمع کردند.

شماری از مخالفان مرسی با یورش به دیواری که در روزهای گدشته نیروهای امنیتی با استفاده از بلوک‌های سیمانی، گرداگرد کاخ ریاست جمهوری ایجاد کرده‌اند، بخشی از آن ر تخریب کردند. آنها با عبور از این مانع، خود را به دیوارهای کاخ رساندند.

مخالفان به اصرار محمد مرسی در برگزاری همه پرسی بر سر پیش نویس قانون اساسی در روز شنبه آینده اعتراض دارند. آنها ترکیب هیات تدوین قانون اساسی که اکثریت آن در دست اسلامگرایان است را، نماینده مردم مصر نمی‌دانند و به پیش نویس تهیه شده هم اعتراض دارند.

در مقابل هواداران مرسی از تصمیم او در اجرای همه پرسی و به تعویق نینداختن آن، حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، از دولت، نهادهای قضایی و نمایندگان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و مدنی برای حضور در گردهمایی «گفت‌و‌گوی ملی» که قرار است روز چهاشنبه در دهکده المپیک در قاهره برگزار شود، دعوت کرد.

به نظر می‌رسد این دعوت اقدامی از سوی ارتش مصر برای فرونشاندن تنش‌ها در این کشور باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که محمد مرسی در این گردهمایی شرکت خواهد کرد.

تلویزیون دولتی مصر تصاویری پخش کرد که در آن وزیر دفاع این کشور می‌گوید قرار نیست در این گردهمایی از سیاست یا همه پرسی سخنی به میان آید؛ او تاکید کرد که این دعوت تنها برای وحدت مصر و اظهار همبستگی مصری‌ها صورت گرفته است.

گروه اسلامگرای اخوان المسلمین اعلام کرد که در گرهمایی شرکت خواهد کرد. اما جبهه نجات ملی که در آن گروه‌ها احزاب مخالف مرسی گردهم آمده‌اند، اعلام کرد چهارشنبه نظر نهایی خود را درباره همه پرسی و شرکت در گردهمایی اعلام خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG