لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

توافق گروه‌های سیاسی مصر بر سر پرهیز از خشونت


کنفرانس خبری رهبران سیاسی مصر در روز پنجشنبه
کنفرانس خبری رهبران سیاسی مصر در روز پنجشنبه
احزاب و نیروهای سیاسی در مصر پنجشنبه سندی امضا کردند که به موجب آن بر سر پرهیز از خشونت و تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان تمام طیف‌های سیاسی توافق شد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، این توافق با میانجی‌گری و سرپرستی احمد الطیب شیخ الازهر مصر حاصل شد.

شیخ الازهر نمایندگان اپوزیسیون و همچنین حزب آزادی و عدالت (بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین) را برای حضور در نشست مشترک دعوت کرده بود.

نمایندگان کلیساهای مصر هم از جمله دعوت‌شدگان به این جلسه بودند.

محمد البرادعی یکی از سران اپوزیسیون مصر پس از جلسه در یک کنفرانس خبری گفت: «از این جلسه با نوعی امیدواری بیرون می‌آیم اما چالش‌ها در مسیر ما همچنان زیاد است.»

سند امضا شده در نشست الازهر قاهره شامل بندهایی است که در آن تاکید شده است: «خون و املاک ملی، عمومی و خصوصی محترم است.» همچنین «دولت و سازمان‌های امنیتی‌ وظیفه حمایت از امنیت شهروندان، سلامت آنها و صیانت از حقوق و آزادی‌های قانونی را بر عهده دارند.»

این سند که «سند الازهر شریف» نام گرفته، ضمن محکوم کردن خشونت‌ها افزوده است: «تشویق به خشونت، توجیه آن، دفاع از آن یا سوء استفاده از آن به هر شکلی محکوم است.»

این سند همه طرف‌های سیاسی مصر را به پایبندی به راه‌های مسالمت‌آمیز و سیاسی برای حل و فصل اختلاف‌ها و حمایت از تار و پود ملی، دعوت کرده است.

در اعتراض‌های اخیر مصر که برای هشتمین روز پیاپی ادامه داشت، بیش از ۵۰ نفر از مخالفان مرسی کشته شدند.

سعد الکتاتنی رئیس حزب آزادی و عدالت مصر گفت: «در گفت‌و‌گو‌های صورت گرفته بر این مسئله تاکید شده است که مشکلات کنونی هیچ راه حلی جز گفت‌و‌گو ندارند.»

او افزود: «همه آمادگی خود را برای دادن امتیاز به دیگران به منظور موفقیت این تجربه اعلام کردند.»

نماینده ارتودوکس‌های مصر هم تاکید کرد که گفت‌و‌گوهای آینده در دفتر شیخ الازهر و تحت نظارت او برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG